13 dec 2005

Uit H's erfenis 8


Is dat booskijkende meidje met geruite overgooier Joke M, zus van Aloys en Greetje? De foto is duidelijk 2e helft zestiger jaren. Die draaimolen was nogal een schok voor mij. Ik was overtuigd van het afwezig zijn van enig speeltuig .... behalve 2 kapotte wippen. Door de foto en het verhaal van Ria K en Helma weet ik dat ik me vergist heb. Hoewel de draaimolen zeker zijn beste tijd al heel lang achter de rug had.
En ja Ria, ik weet die 3 klim/koppeltje duik boogjes inderdaad ook weer. Bedankt. Idioot genoeg herinner ik me die tuin van de zusters (waar we niet mochten komen: slot!) een eind beter; die boom links was een prachtige gulle witte sering.


toegevoegd 3-3-06: Dank zij iemand die hier zelf niet wil schrijven maar wel enthousiast meekijkt, weer en paar koppies herkend: De 2 dames als inderdaad leiding: die donkere als juffrouw Wies (was dat niet in de groep bij Henny Jorna?), de andere uit de groep van Ursula. Dat mannetje met de vlag zou Hans(je) zijn, de andere jongen Jan. Inmiddels hebben ook Irene 't H, Tineke en Desiree weer leuke herinneringen opgeroepen. Hoewel bij Desiree de kans niet uitgesloten is dat die wordt verwisseld met zusje Carla. Ik moet zeggen dat ik zelf toch nog steeds aarzel bij Joke en Greetje

38 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo, ben ik weer,

Ik denk dat ik dat kleine meisje voor die grote
meid ben? Ik denk het haast wel zeker. Die malle
draaimolen herinner ik me HEEEEEL goed, ik ben
er namelijk uitgeklapt en ik heb een foto van
mijn zusters en Clem, en ikzelf, die er ook op
zitten. De wip stond tegen de schoolkant an. Een
grote knoest hout in het midden, een zeer grote
plant erover heen, 2 rubberen autobanden eronder
en hij was rood geschilderd. Naast de wip,
richting Witte Huis en de groep van Bonifatius,
stond een grote schommel. Een ijzeren contructie
met twee touwenschommels eraan. Daarmee ben ik
over de kop gegaan. Voor de ingang van het Witte
Huis was een rood klimrek, daar heeft die witte
eend ook nog een tijdje geparkeerd gestaan. En
ja, 3 rekjes van verschillende hoogtes, waar we
koppeltje op konden duiken. Ook erop zitten en
dan met een rot gang achterover en dan handen
verwisselen tussen je benen en weer terug. Een
knie erover, jas eronder en voorover
doorduikelen en dan maar tellen hoeveel keer je
het kon. Het liefst een jas of kleed eronder,
dan had je meer vaart. Later, over het grindpad
naast het hoofdgebouw naar de hoofdingang toe,
kwam een voierre. Zeebravinkjes, kanaries en in
de andere kooi papagaaiachtige vogels, Parkieten
en zo. Ik heb dan ding wat schoon moeten maken.
Daar zat de deur achter, tegen de heg aan en als
je dan binnen kwam een heel klein portaaltje,
allemaal hout, en dan 2 deurtes naar de voielles
toe. De tuin van de nonnen mochten we alleen
door als we naar de gymzaal in de Edmunduskerk
moesten. Het grindpad aflopend, dan een deur
rechts in. Liep je rechtdoor, dan kwam je in de
refter. Zo zit het allemaal nog in mijn koppie.
Ria Kl. zat ook bij ons in K@ en ik heb nog een
hele mooie grote foto van Ria in mijn album
zitten.

Ik moet echt eens voor jullie gaan scannen!!!!!
Nu de tijd nog even zoeken en vooral nemen.
Misschien met de Kerst.

Tot zover weer ff.

Groetjes Agnes.

door: Agnes v.L/d.K. 2005-12-14 13:45:33

Anoniem zei

Meiden, de Edmunduskerk, wat ik schreef, moet de
school zijn. Pim Fortuyn heeft er ook op gezeten
en op die grote zolder zaten de welpen en/of
scoutinggroep vanuit het dorp. Er stonden ook
een hoop toneelspullen op, waar je je prima kon
uitleven, als je niet gesnapt werd.
Vanuit de kleuterslaapzaal had je een trap, met
een branddeur en opening waar je ook op die
zolder kon komen.

Ria, als je dit leest, wij hadden, na de
verbouwing, met Truus M(naam weggehaald door
inez) en Saskia R(naam weggehaald door inez) een
slaapkaertje, net naast de nonnentrap? Misschien
weet je dat nog?

Valt me eigenlijk nog wel mee, zoveel als dat ik
weet, best grappig. Evnetjes in mijn koppie
graven en dan komen we een eind.

Als je de foto hierboven bekijkt, dan zie je
zelfs de ingang van de school nog!!!!

Groetjes, Agnes.

door: Agnes v.L/d.K 2005-12-14 13:53:23

inez zei

Agnes wat was de nonnentrap? En waar is vollgens
jou die kleuterslaapzaal?
zoals je misschien al hebt gelezen ben ik nog
steeds de weg kwijt op die slaapzalen. Kan die
nonnen trap een klein trapje (zo'n treetje of
4?) zijn geweest naast een rij wasbakken op wat
voor mij de slaapzaal van Bonefatio was? Ergens
in mijn kop zit daar een klein hokje van de
zusters waar er nog een paar sliepen.
En die zolder boven de Engelmundus?
Rillingen lopen me letterlijk over mijn rug!!
Ben jij in staat die slaapzaal te beschrijven?

door: inez 2005-12-14 15:40:10

inez zei

Die ingang van de ENGELMUNDUS heb jij toch nooit
gebruikt of?
Ik vind dat stukje refter links ook wel leuk

door: inez 2005-12-14 15:42:47

inez zei

mmm en ik nu maar heel gemeen zitten denken:
moge je je met de kerstdagen de pletter vervelen
zodat je vol enhousiasme gaat scannen en
doorgeven , en schrijven! jaja, ik weet het: zou
me diep moeten schamen.

door: inez 2005-12-14 15:47:03

Anoniem zei

Hoi Inez,

Hahaha, jazeker heb ik die ingang door de tuin
van de nonnen gebruikt. Richting gymzaal, maar
het was ook een perfecte vluchtweg voor Daan en
mij.
En die school heet de Edmundusschool, net als
die grote kerk. Daan een rondgang door het
hoofdgebouw.

Gaan we: als je naar de voorkant van de foto
kijkt, zie je het , ik noem het maar torentje,
in het midden van het hoofdgebouw? Nou, daar was
ook de kapel op aangesloten, aquarium op die
overloop en dan die grote brede trap, waar
alleen de nonnen op mochten? Die trap ging van
helemaal boven totaan de hoofdingang, beneden,
en dat is dus de nonnentrap. Je kon heerlijk
langs de leuning naar beneden glijden, later
zijn er ijzeren nopjes opgezet, einde pret. Dan
de slaapzalen.

Helemaal in de top van het hoofdgebouw. Op de
1ste etage waren de groepen van Ursula en dan
nog een groep, daar kwam ik nooit en dan de hoek
om, Germana haar kamertje, tegenover de
ziekenzaal? einde van die gang de klapdeuren
naar de kapel en nonnentrap toe. 2e etage kreeg
je een lange houten plankengang. Dan kreeg je
aan derechterkant de toiletten en links begonnen
de slaapzalen. Aan het einde van die donkere
gang was een cel, waar Aloisia sliep. Rechts had
je dan weer 2 deuren, eentje naar de
jongenszaal, en de andere naar de grote meiden
zaal. Door de jongenszaal heen, of door de grote
meidenzaal, kwam je op een klein overloopje en
daarna had je nog 2 grote zalen. Een zaal waar
de jeugd van een jaar of 10 sliep en als je dan
die zaal doorstak, kwam je op de kleuterzaal. Op
de kleuterzaal zat die trap naar de
Edmundusschool en die kon je vanuit de
kleuterzaal open maken. In alle zalen had je een
wand met witte fonteintjes met koud water
kraantjes. Ja, ik geloof dat ik daar ook nog een
foto van heb, van de jongenszaal. Word dus toch
snel spitten.

Maar misschien heb je er nu een idee van? Anders
hoor ik het wel weer. Ik kan nog zo het
internaat in de oude stijl uittekenen. Daarna
kwam er een grote renovatie en zijn er kleinere,
luxere slaapkamertjes gekomen, maar dat was weer
een fase later.

Ff weer tot zover.

Groetjes Agnes.

door: Agnes v.L/d.K 2005-12-14 15:59:28

inez zei

Agnes, stapje voor stapje komen we een eind dus.
Op die foto verder op van het oude gebouw kun je
die ramen aan de buitenkant dus ook herkennen.
Ik loop even met je mee door de gang boven,
eerst.
Vanaf de kindertrap (die van de slaapzalen tot
aan de speelplaats dus) gezien, eerst links
Ursula dus, ,waar jij dus zat, daarnaast de
groep van Angela,(waar ik begon.) In die gang
rechts, tegenover de groepsruimtes dus,
tegenover Ursula, denk ik een hokje met 2 wc.,
dan een wc met sleutel -het geheim van "de grote
meisjes" -misschien lukt het me ooit die
waanzin en wat mij betreft criminele getiktheid
rond de menstruatie van al die meiden kinderen
en wat daarmee uit werd gehaald nog eens ooit op
te schrijven, ik blijf optimist *verdrietige
grijns dus nu* - vanuit dat hokje was een deur
die toegang gaf tot de ziekenzaal, maar was
altijd op slot. Daarnaast weer een toiletgroep,
iets groter. 2 toiletten , een werkkast waar
naast de emmers en bezems etc. precies een kind
in kon (shit!) en dan de deur nog dicht kon, een
lage vierkante wasbak met zo'n rooster
ertegenover, voor de emmers.
Dan de hoek om waar links alleen de ziekenkamer
is, met 1 toegangsdeur midden in de gang. Links
eerst de naaikamer, Cleta, en dan Germana's
kamer. Die gang liep dood op een deur die
volgens mijn logica moet hebben geleid tot
rechts een deel van wat bij het slot zal hebben
gehoord, dus er zullen wel zusters hebben
geslapen en links zal een soort van sacristie
hebben gelegen , omdat daarnaast de kapel lag.
Terwijl onze toegang tot de kapel dus was links
bij Germana's kamer de klapdeuren door, met
inderdaad Agnes aquarium rechts (krijgen we dat
verhaal van je,Agnes? ) op de overloop en een
trap naar boven.
Vanaar af verdwaal ik,maar daar zal -volgens
logica maar daar worden mijn herinneringen
geblokkeerd - dus slaapzalen hebben gelegen,
waaronder die van Angela en mogelijk de grote
meiden met Theresino/Therese.

Dank je voor je hulp Agnes!! Ik wil inderdaad
gewoon mijn kop terug.
En die slaapzalen zijn voor mij dus heel
ernstig!


door: inez 2005-12-14 16:40:47

Anoniem zei

Oké Inez, we staan dus nu bij het aquarium en
gaan de trap naar boven. De nonnentrap. Daar
boven aangekomen, staan we op een overlooptje,
rechts en links deuren, recht tegenover elkaar.
Rechts is de deur naar de grote meiden
slaapkamer van Theresino. Die zaal kon je weer
helemaal oversteken naar de andere slaapkamer,
richting kindertrap, zoals jij die noemt. Maar
dat doen we niet, we draaien ons ff om en gaan
die andere duer in. Dat is weer een slaapzaal.
Als we in de deuropening staan dan hebben we aan
de linkerwand al die porseleinen wasbakjes
hangen. Rechts staan ongeveer 6 of 8 een
persoons bedden. Tegen het raam, in de
linderhoek, staat een stapelbed. In de lengste.
Dan kijken we weer rechts en daar staan nog 3
eenpersoons bedden. Als we door draaien, zien we
2 deuren. De 1ste deur is de cle van Zr. Monica.
Haar cel heeft 2 deuren. eentje komt er op de
jongenszaal uit. Die andere deur is een
badkamer, tussen 2 slaapzalen in. Daar is een
ligbad en een toilet. Aan de andere kant is ook
weer een deur, dus we steken de badkamer recht
door en staan dan nu op de jongenszaal. Als we
weer in de deuropening blijven staan, dan is
rechts de wand met de wasbakjes en links, net na
de wasbakken een looppad, dan houten ledikantjes
voor de hele kleintjes, dan een rij gewone
eenpersoonsbedden en weer tegen de ramen aan,
stapelbedden. We gaan terug naar de badkamer en
lopen nu die andere duer door en komen op de
jeugdslaapkamer, die ik als eerste beschreef.
Als je weer naar de wand van de wastafeltjes
loop, krijg je rechtuit lopend weer een deur en
dat is de deur naar de kleuter/peuterslaapzaal.
Als we daar binnen komen, krijg je weer een
recht pad, rechtuit zie je een brede grijze
trap, naar de Edmunduszolder. Als we voor die
trap staan, kijken we rechts en dan zien we een
deur. Dat is de badkamer, met ligbad. Daarna
krijgen we een cel van een non. We keren ons om
en kijken de zaal in. Voor je staan 4 of 5
houten ledikantjes, Pukkies. Daar achter weer
een rij met eenpersoons bedden en weer tegen de
raamkant stapelbedden. Op het bovenste
stapelbed, tegen de nonnencel aan, daar sliep
ik. In de cel van die non zat een extra deur,
deze ging naar de brandtrap, die uit kwam in de
nonnentuin. De Edmundusschool zat vast aan het
internaat.

Probeer het maar voor je te halen. De andere
gang weet ik ook nog zo te beschrijven, kijk
eerst maar of je hier uit kan komen. Dat
overloopje bij de nonnentrap heb ik namelijk zo
goed onthouden omdat met kerst daar het leidje
van rommedebom werd gespeeld door Theresino en
grote meiden, die erbij stonden te zingen.

Zeg maar wanneer je toe bent aan de andere gang?

Groetjes Agnes.

door: Agnes v.L/d.K 2005-12-14 17:01:47

inez zei

Shit meid..slikken dus. Kun jij een jaar
plakken aan die slaapzaal voor de Engelmundus
zolder, met rechts die badkamer met ligbed? Kan
dat in 63/64 mijn slaapzaal zijn geweest,tot we
(64) naar het witte huis vertrokken?

In de badkamer (zo'n bad met pootjes) 1
raampje,uitkijkend op een vierkant soort koker,
met blinde muren, naast de badkamer een deur
naar 2 wc's tegen dezelfde kant, in het hoekje
een chambarette (cel van boven open) met een
heel klein raampje erin in een wand, andere wand
een toegangsdeur.
Met waar jij onder die ramen stapelbedden
neerzet houten balken/dragers vanaf plafond naar
beneden?

In dat geval is dat dus in mijn tijd de
slaapzaal van Bonefatio (die in dat hokkie lag)
geweest. Behalve dat die stapelbedden er niet
waren, maar wij ook onder die (kleine, met al
daaronder de levensgevaarlijke en gammele
dakgoot!) raampjes houten kribben hadden.
3 rijen bedden voor lange rij wasbakken en het
looppad naar die badkamer.
1e rij,de kleintjes houten kribben,2e rij
normale bedden voor het pul ertussen in, dan een
weer een rij houten kribben. de grotere en
grootsten,waaronder dus die oudste van Mans
*Grinnik nu*

De brede grijze trap naar de ENgelmundus zolder,
hoe breed is die? meter of 2, treetje of 5/6
grijs/blauw geverfd en houten trap?
Prachtige houten planken vloer die kraakte als
de wiedeweerga?

Voor je op die slaapzaal komt moet je eerst een
andere door, misschien welwat jij de jongens
slaapzaal noemt en ik de zaal van Monica laat
zijn...

Is dit,wanneer jij je eigen geschiedenis nagaat,
mogelijk in 63/64 of???
Wanneer ben jij precies gekomen en hoe oud was
je toen?

door: inez 2005-12-14 18:07:35

Anoniem zei

Hoi, pipeloi,

Het kan allemaal kloppen hoor, zelfs de
jaargetallen. Tjeetje, jij moet er echt stevig
van roken. En ja, Mary M(*naam in initiaal
gewijzigd door Inez) lag daar ook. Dat weet ik
zeker, want zij zat ook in K2. En ik moet een
jaartje of 10 geweest zijn, kan allemaal
kloppen. Nou moet ik eerlijk zeggen,
herrinneringen zijn perfect, maar met jaren heb
ik totaal niets. Ik ben ik 58 gekomen en was
eind 4 jaar. Die trap was inderdaad blauw/grijs
en kraakte. Ook het aantal treden kan kloppen.
Alle vloeren van alle zalen en gangen waren van
hout. Die non haar naam weet ik niet meer, wel
dat het een beetje een dikkertje was. Die zolder
op de Edmundusschool schijnt er nog te zijn
hoor. Maar hoe kom jij aan de Engelmundusschool?
En de dakgoten waren er wel stevig hoor, ik heb
er vaak doorheen gelopen om bij de brandtrap van
de school pleitte te gaan. Later zat ik er ook
in te roken, met Daantje, maar dat is na de
verbouwing en/of renovatie. Want dan krijg je
een hele andere situatie. Ik ben later, nadat ik
van het stapelbed in zo'n hout kribbetje was
gesprongen, en er doorheen ging midden in de
nacht, inderdaad vertrokken naar die zaal
ernaast. Toen ik binnen kwam daar in huize
gezelligheid, lag ik eerst bij Aloysia op zal,
want daar lagen mijn grote zussen en ik was een
stevige bedplasser, dus mijn zussen wasten in de
nacht mijn lakens en kreeg ik geen straf. Toen
naar de verste zaal, Bonifatius, en toen terug
naar Monica, tot de verbouwing.

tot zo weer.



Agnes.

door: Agnes v.L /d. K 2005-12-14 18:22:40

inez zei

Die trap naar de Engelmundus staat er nog?
Griezel.
Meid,die grond van het hele complex was
kennelijk goed geld waard. Behalve het Witte
Huis staat er dus helemaal niks meer. Er staat
nu woonbuurt op het terrein van de Engelmundus
(genaamd naar de kerk, kijk maar op de link
hieronder. kun je de pastoor erbij zien die
begon met de bouw en het eind van de Engelmundus
school). Of deze geschiedenis die hij beschrijft
nu helemaal klopt ben ik nog niet helemaal van
overtuigd,maar zijn details.

http://www.toermalijn-driehuis.nl/88-Historie/Engelmundus/Historie/Hist%20Engelmundus.htm

Ik heb al contact met de man gelegd, wie weet
wat het oplevert. Uiteindelijk hebben we het
over dezelfde zolder.

Ik ontdek overigens net dat die zolder als een
soort branduitgang moet hebben gefunctioneerd.
Er moet een soort sluiting op hebben gezeten,
zo'n stang die je naar beneden drukt om de deur
te openen. Vandaar waarschijnlijk dat jij zegt
dat je er stiekem op kon komen.
Maar die zolder is zeker ook voor andere zaken
gebruikt!

Ook op wat onze speelplaats en school was, is
dus nu een keurig buurtje gebouwd. Alleen dat
rare paadje naast de school, vanaf de straat
naar speelplaats (witte huis) ligt er dus nog.

Ik kwam per ongeluk langs bij de sloop van het
hoofdgebouw......was een waanzinnige ervaring
daar toen naar binnen te klimmen,maar verder dan
de gang 1 hoog ben ik niet geklommen.

Die dakgoten waardoor heen jij ontsnapte? Ik
krijg ter plekke diep medelijden met een aantal
mensen en hun ongetwijfelde hartverzakkingen. Ik
zie er nog een van de jochies dwars door heen
gaan! Fransje K. volgens mij.

En dat dikkertje? was dus Bonefatio. Vraag
Clemens maar (hele valse grijns nu,Clemens,
sorry. kom op met je verhaal man ).

En of die slaapzalen mij nu een pakje shag
kosten? Reken maar. Het zal me nog wel de nodige
nachten kosten ook en een paar stevige borrels.
Maar da's het me dik waard! Ook daarvoor in het
moederhuis Amsterdam,waar ik eerst dus zat waren
de nodige slaapzalen en
zolders/strafinrichtingen 's nachts.
En het is meer dan hoog tijd dat ik de weg er
dus weer eens leer kennen en een aantal
krokodillen onder mijn bed vandaan haal

En reken maar dat het niet alleen mijn
krokodillen zijn!
Bedankt dus!

Ik kom er nog geheid op terug, maar ben nu
vooral naar die slaapzalen op die andere gang
aan het zoeken. In die tijd dus inderdaad van
Angela, Theresino
en Aloysia....

Tijd om eens wat drums te gaan gebruiken geloof
ik. HEEL HARD!! en zeker niet bij wijze van
vredig kerstliedje!





door: inez 2005-12-14 18:56:50

inez zei

over wat jij zegt over die grote zussen en dat
bed plassen kan ik trouwens ook wel een goede
borrel gebruiken, met uw welnemen . De
waanzin!!!

door: inez 2005-12-14 19:02:10

inez zei

Hoi Inez,

Ja meid, je hebt gelijk over de
engelmundusschool. Ik had altijd gehoord dat het
de Edmundusschool heette. Sorry hoor, maar
gelijk is gelijk.

En als je had willen stoppen met roken, dan is
het nu echt niet het beste moment voor je,
hahaha.

Maar ik ga nu ff lekker tv kijken en dan morgen
weer verder.
Het is nu 10 min voor 12, het word al weer eens
wat.
Ik ga nog een beetje werken en dan tv kijken, ik
zie het morgen allemaal wel weer. Ik prijs me
gelukkig dat ik met het hele internaatsleven
geen problemen heb gehad, maar ja, ik vrat ook
zat uit en heb me best vermaakt. De laatste 8
jaren heb ik daar gezeten zonder broer en
zussen, voordat ik over ging naar Amsterdam.
Daar was ik nog een graatje erger, HEERLIJK.
Ik had al heel vroeg lak aan die nonnen en ging
mijn eigen weg, dus zat straf, klappen, maar het
heeft mij nooit gedeerd. Daan en ik hebben er
best genoten en waren kampioen in het uitvreten
van kattekwaad.

Voor nu, truste allemaal.

Groetjes Agnes.

door: Agnes (v.L/d.K) naam gewijzigd door
inez) 2005-12-14 23:59:49

inez zei

Agnes, wees eens duidelijker aub wie jij op deze
foto dan bent. Ik heb steeds meer de idee dat
dat meideke op dat stoeltje van die
draaimolen,naast wat volgens mij dus Joke M. is,
haar zusje Greetje was . En wie is die dame met
die fraaie broek aan? lijkt mij een leidster
maar ik kan 'r niet thuis brengen.
Iemand?

door: inez 2005-12-16 01:59:06

inez zei

Agnes en Clemens, ik ben trouwes ivm mijn
afscheid van Therese vandaag in Bosbeek geweest,
waar ik o.a. een gesprek had met Ellen
(Terpstra).
Zij vond het erg leuk van jullie te horen, wist
ook direct over wie ik het had, als bij anderen.

Was duidelijk het ook erg leuk te vinden ook
jullie zaterdag te zien, jullie hebben nog bij
haar in de klas gezeten vertelde zij.
Mischien een idee om toch nog eens even over na
te denken? Ik moet je zeggen het is voor mij
goed geweest. Dus, eh... Peins nog eens....? ;)
misschien wel samen?
Ja, ik buk al dus geen schoenen gooien aub!
Bij deze dus in ieder geval de hartelijke groet
doorgegeven!

door: inez 2005-12-16 02:15:46

Anoniem zei

Hoi Inez,

Clem en ik, nu spreek ik ook voor Clem, want we
hebben het al overlegd, hebben er beide geen
behoefte aan om weer een begrafenis mee te
maken.
We hebben er net zelf een paar achter de rug,
waaronder onze moeder. Voor mij, Agnes, had ik
er daarna nog een stuk of 4, dus je begrijpt,
dat ik er even mijn buik van vol hebt. Wel
hartelijk bedankt voor de groeten van Ellen, en
al hoek je me neer, ik weet niet wie het is????
Misschien weet Clem het wel, maar dat meld hij
dan zelf wel. En daar komt nog bij dat ik morgen
moet werken in de crisis en Raad, dus ik kan al
zo wie zo niet. Maar ik heb er ook de behoefte
niet naar. Ik zou dan alleen als steun voor
Helma gaan. Maar ook dat kan ik wel anders
opvangen. Helma weet dat ik in gedachten bij
haar ben.

Jullie wens ik morgen alle steun, en vooral
troost en wijsheid toe.
Maar in gedachten.

Dus voor morgen, veel sterkte.

Agnes

door: Agnes 2005-12-16 13:23:48

inez zei

Het spijt me voor je te horen van jullie
moeder,Agnes.
We komen inderdaad in de generatie waarbij
begrafenissen in toenemende mate deel van de
werkelijkheid uit maken.
Met alle ingewikkeldheid die daar bij hoort.

Zuster Ellen was een van de onderwijzeressen
destijds op de internaatschool. Jij zat dus bij
haar in de klas. Ik herinner mij haar alleen van
de tijd van na het Witte Huis, waar zij -volgens
mij op zondag - net als Zuster Theodoor
(administratie) regelmatig kinderdienst had/ in
viel voor Bonefatio dus, zodat die even naar de
refter of de kapel kon.

Ik denk dat zij de jongste zal zijn geweest. En
zeker populair was, zij (en Theodoor) leek
verdacht veel op een mens.
Zij had een totaal andere manier van omgaan dan
de rest. Het verschil tussen haar en Theodoor
was dat zij niet zo rap in de paniek ging, als
er weer eens circus in de groep was, wat bij
invallers natuurlijk standaard was. Dan braken
er nogal eens gevechten uit. Het zal haar
ervaring in de klas wel zijn geweest,
realiseerde ik mij gisteren.
Ik herinner mij haar als een lange,erg vrolijke.
mooie vrouw (bloedmooie ogen) die niet
eindeloos zeurde over het feit dat zij haren
had! Ik moest gisteren dan ook nogal lachen over
dat ze minstens 2 meter korter was dan in mijn
herinnering. Die ogen heeft ze gelukkig nog.

Zodra ik de naam Agnes zei wist zij naam en
toenaam van jou en Clemens, hoor. Van Helma
overigens ook. Zaten jullie in dezelfde klas?

door: inez 2005-12-16 14:13:58

Anoniem zei

Hoi pipeloi,

Ja, we zaten allen in dezelfde klas. Clem ging
later naar Harreveld en Helma Daan en ik hebben
dus altijd in dezelfde klas gezeten. Daan en ik
in dezelfde groep. Of Clem haar nog kan heugen,
weet ik niet, maar dat verteld hij dan zelf wel.
Ik kan me als leerkrachten heugen: Meneer
Struik, waar ik ongeveer 1 jaar geleden ben
geweest en nog een poos mee heb geschreven maar
waar zijn brieven ineens van uit bleven, ik denk
overleden, juffrouw van der Kley, schijnt hier
in de buurt te wonen, ..............(zin
weggehaald door Inez....) .Helma en ik (gingen)
naar de dependance, naast de ULOschool, achter
het Witte Huis, de huishoudschool, ik ben nog ff
op de ULO geweest en er ook weer vanaf getrapt,
echt geweldig, hahaha, en toen ben ik naar
Amsterdam gegaan, want ik sloeg de nonnen op hun
plaatje terug. Dat terug meppen, daar begon ik
trouwens al heel vroeg mee. Totdat ik een non 6
weken de ziekenzaal optimmerede. Dus werd ik nu
te oud en moest weg. Ik was toen 15, bijna 16
jaar. Volgens mijn man, want die had ik in
3-huis al. Daan is al daarvoor naar de Brink
gegaan en hem kwam ik daar weer tegen, maar wij
mochten geen contact meer met elkaar. Ze moesten
nu toch allemaal eens weten hoe close Daan en ik
zijn. Met oud en nieuw is hij weer hier, bij
ons, want we willen niet meer zonder elkaar het
oude jaar uit. Dat vieren we alweer jaren samen.
Voor Daan enmij heel gewoon en mijn man kon Daan
in 3-huis al. En nee, het was geen jongen uit
het internaat, maar eentje die ik had leren
kennen toen ik in een vakantie-gezin verbleef,
maar dat zijn weer andere verhalen. Wel leuk om
te vertellen is dat mijn man mij brieven
schreef, die Germana niet kon ontcijferen en ik
haar die zelf voor moest lezen. Nou, je raad het
al, een hele andere versie kreeg zij te horen
dan wat er in de brieven stonden. Echt GEWELDIG.
Ik zie me nog zo staan, glashard gezicht, zelf
lezen en dan vertellen wat er NIET stond. Ging
heel snel. Dusmocht ik zijn brieven altijd
behouden, ik heb ze trouwens nog, die man ook
nog, hahaha.

Nu ga ik lekker badderen.

doeiii

door: Agnes 2005-12-16 16:40:41

inez zei

Dank je voor mijn schaterpartij bij het vinden
van je boodschap zojuist bij thuiskomst, Agnes.
Ik heb al erg vaak om Germana kunnen lachen.
Toen zowel als al die jaren erna. Ik hoop niet
dat het alsnog een desillussie vor je zijn zal,
maar eh.... kun jij je werkelijk voorstellen dat
dat mens Driehuis had kunnen runnen zoals ze
deed en zich had laten bedonderen door een 15
jarige?
Davende lachbui dus nu!
Je werd boos toen iemand haar ergens een kreng
noemde....eerlijk gezegd denk ik dat dat nog
meer recht doet aan wie Germana was dan deze
illussie.

Maar als ik straks uitgehikt ben, zal ik
ongetwijfeld weer heel rustig en tevreden zijn
met mijn herinneringen aan die mammoedt.
Ik vertel je nog wel eens hoe zij voor mij dat
is geworden, ben net thuis en gaar.
Maar wees ervan overtuigd dat het feminisme niet
in de jaren 70 is uitgevonden door Joke Smit en
haar maatjes. Maar door Germana in eigen
persoon, jaren ervoor :)

door: inez 2005-12-16 23:01:15

Anoniem zei

Hoi Inez,

Nee hoor, ik werd niet boos omdat wat er
geschreven werd over Germana, of laat ik ht
anders zeggen, over elke non dan ook, dat was
het probleem niet. Mijn probleem was meer dat er
iemand is die iets schrijft, maar het anoniem
doet. Wees dan dapper en zet je naam erbij. Ik
vind gewoon dat ieder mens, of toen kind, er een
andere beleving aan hebt en dat een ieder ander
dat gewoon moet respecteren en dan schijf je
niet zo'n stukje op. Denken, oké, kan ik me in
vinden, ik ben het ook net overal mee eens. Maar
in dit geval, als je dan het verdriet van Helma
leest, dan vind ik dat je daar respect voor moet
tonen, al zijn je gedachten heel anders. En
natuurlijk zijn de nonnen niet mijn favorieten
en dat zal ook nooit zo worden, maar er waren
ook goede nonne, ik denk dan bijvoorbeeld aan
Zr. Monica, zij was er voor ons, de kinderen
bedoel ik dan. En daar, vind ik, zit onderscheid
en verschillen in. Jij denkt er ook weer heel
anders over dan ik, Clem heeft hier ook weer een
hele andere mening over en gelukkig zijn we
allemaal verschillend. Maar als je er dan iets
over wilt vertellen, kies dan je tijd en dag
ervoor uit, en niet als een ander van ons er op
dat moment verdriet over heeft. Natrappen is
heel makkelijk en totaalniet moeilijk, maar
respect voor ons, oud- kids, kan wel opgebracht
worden, dacht ik zo. Een heleboel kids van
vroeger zijn beschadigd en hebben allerlei zaken
en dingen achter de rug en misschien is er net
eentje uit een diep dal aan het klimmen, en dan
komt er zo'n grapjas die zoiets schrijft? Ik
vind dat niet kunnen. Maar oké, zo denk ik er
dus over. Maar ik ben blij dat je hebt kunnen
lachen. Bovenal vind ik dat het belangrijkste.
Ik hou me niet echt bezig met de pijnlijke
dingen van 3-huis, zo steek ik niet in elkaar,
en ja, ik heb er ook zat meegemaakt, maar het is
geweest en we leven nu. Maar daarom heb ik mijn
herrinneringen wel. Tuurlijk, maar ik laat me
niet gek maken, kijk wel mooi uit. Ik heb het er
ook niet naar mijn zin gehad, maar wie wel? Voor
de een kan het een gigantische verademing
geweest zijn om in 3-huis te wonen, voor een
ander een desillusie.
Dus......................................................

Kunnen we allen lekker zelf invullen.

doeiiii

door: Agnes 2005-12-17 13:05:20

inez zei

Agnes, inderdaad heeft iedereen haar/zijn eigen
beleving.
En vind ook ik het belangrijk dat niemand,
zorggever of zorg ontvanger
(sorry maar ik heb nogal een hekel aan allerlei
andere woorden, als oud tehuis bewoner, ex-kid ,
ex pupil en weet ik wat, (sommigen haat ik
ronduit) want dat zijn allemaal erg valse
woorden gebleken dus ik hou het op zorg
ontvangers , dat is wat ik was en op grond
waarvan ik dus een mening heb en die laat horen.
Ik zal een van de komende dagen mischien nog
wel eens schrijven over waarom en hoe en vooral
waar het woord vandaan komt, voor nu alleen maar
een diepe buiging naar Annelies van Heijst! die
ze over de Voorzienigheid gebruikte.)

En vind ook ik het belangrijk dat niemand,
zorg-gever of zorg-ontvanger dus beschadigt
wordt!
Het zal je daarom duidelijk zijn waarom ik dus
in ieder geval een zin bij jou heb weggehaald.
En heb besloten dat ik verder nog eens even moet
piekeren.

Of iemand een ander een kreng vind... kan ik
geen beschadiging vinden.
En als iemand het nodig vind om dat anoniem te
roepen....
jij of ik weten de reden daarvan niet.

Iemand beschadigt vooral zichzelf natuurlijk
door de wijze waarop zij/hij spreekt over een
ander. Maar daarin zijn wel een aantal grenzen.

En dat wij emoties hebben over Driehuis, of
verder de Voorzienigheid.
Ja natuurlijk. En daar is in al die jaren knap
slecht mee om gegaan.
Ook dat is onderdeel van de Voorzienigheid.
(maar zeker niet alleen)

DAT heeft mensen beschadigd.

Vandaag was dan ook wat mij betreft een heel
bijzonder en ontroerend afscheid van Therese,
omdat het integer was.
Gewoon in het openbaar over wie en wat Therese
allemaal was.
Een vrouw, in een lang en bewogen leven die haar
keuzes maakte.

Er waren een hele hoop mensen anoniem voor mij:
gelukkig kende ik niet iedereen.
Gelukkig waren ze er wel, omdat zij die keuze
maakten of konden maken.
Eerlijk gezegd vind ik dat het belangrijkste:
welke keuze maakt iemand. En in communicatie dus
ook of diegene haar/zijn mening, ervaringen en
of gevoelens die horen bij die keuze erbij wil
of kan geven.

Uiteindelijk is dat, op welke manier dan ook,
van waarde voor een ander .
Maar ook dat is natuurlijk een keuze ;)

Zoals ik dus nog eens even heel hard wil en moet
piekeren blijkbaar over waar jij voor koos om te
schrijven hierboven en welke keuzes ik daar dan
weer over wil maken of al heb gemaakt :)

door: inez 2005-12-17 23:49:44

Anoniem zei

Hoi inez,

Ik ben het er niet mee eens dat je zomaar zinnen
weg neemt en woorden veranderd, daar hebben we
in het verleden al eens problemen over gehad.
Dus ik vind dat je gewoon mijn dingen moet laten
staan.* En ik voel mij geen zorgontvanger hoor,
ik ben gewoon Agnes, niet meer en vooral niet
minder. Dus is het MIJN keuze om het zo neer te
schrijven en mag het niet zomaar JOU beslissing
worden, om MIJN keuze te veranderen, Dit vind ik
niet correct wat je doet, want zo zet je MIJN
woorden om in jou hand en woord. Moet je echt
niet meer doen, ik stel dit zeker niet op
prijs.*

Ik ben gewoon een ex-internaats pupil, want zo
werden we vroeger gewoon genoemd. Ook de naam
kostkip heb ik menig keer gehoord en dat staat
ook gewoon zo in mijn intervieuw in de Midi en
daar schaam ik mij totaal niet voor. Het maakt
mij namelijk niet uit wat en/of hoe een ander
mij noemt, ik STA voor mezelf. Dat station ben
ik allang gepasseerd. Ik heb het alleen over het
anonieme schrijven waar IK een probleem mee heb.
Dus ik hoop echt dat je geen woorden en zinnen
van mij weg neemt en/of veranderd, ik vind dit
niet kunnen. Het zijn mijn woorden namelijk. En
een zorgbieder en ontvanger zijn de nieuwe
woorden van deze tijd, en ik dacht dat we het
over het verleden hadden? Dus daar horen ook de
woorden bij die toen gebruikt werden en die
iedereen ook herkent.

*15-5-06: een aantal zinnen vetgemaakt door inez

door: Agnes 2005-12-18 01:06:15

inez zei

Misschien even beter lezen Agnes?
Er zijn van jou geen woorden als kostkip,
ex-tehuiskid of wat dan ook voor benaming
weggehaald of veranderd. *

Ik heb een zin van je - in alle openheid -
weggehaald over een leraarkracht. *
En de rest van de zin dus even leesbaar gemaakt
door het woord (gingen) toe te voegen.

Jouw zin heb ik weggehaald omdat die geen
informatie over de persoon, wel voor en
achternaam gaf en verdekte opmerkingen,
insinuaties over gedrag van die persoon, die we
blijkbaar zo ernstig zou zijn dat er ontslag op
volgde. *

Ik ben best goedgelovig, maar ik weiger te
geloven dat jij daarover geinformeerd werd.

Er is een joodse wijsheid die zegt dat
kwaadspreken over een ander altijd moord op 3
personen betekent.* Op degene die kwaad spreekt,
op degene waarover op een dergelijke manier
gesproken wordt maar ook op degene die het
hoort.

Ik vind dat eigenlijk een betere gedachten dan
onze meer bekende versie van de 10 geboden.
Jij niet?
Vandaar.

Misschien handiger eens goed kijken naar wat er
staat onder mijn 'uitgebreid profiel".

Hoe jij je voelt is natuurlijk slechts aan jou.
De woorden waarmee mensen zelf te beschrijven
zijn inderdaad heel belangrijke keuzes.
Hartgrondig mee eens die zelf te willen maken!
Hoe zie je jezelf.
Jij noemt (en ziet) jezelf zoals jij wilt, dat
doe ik dus ook.
Ik heb dus, goddank, nieuwe woorden gevonden,
waarmee ik wel uit de voeten kan,wat ik met die
oude niet kon.
Zonder nieuwe woorden is er toch geen toekomst?

Dus kijk ik met nieuwe woorden hoe er voor mij
gezorgd is toen ik kind was.
Zorg ontving omdat ik daar recht op had.
Hoe die zorg er dan uitzag en waarom.
Voor de nonnen, voor de Congregatie, voor de
staat,
voor die Kerk, en van de rest van die
samenleving, voor mijn familie, voor de jongens
op wie ik verliefd werd en noem maar op.
Maar ook hoe die er voor elkaar uitzag/ziet.
Gisteren maar ook (zeker!) vandaag!

Daar oordeel ik, als volwassene die ik nu ben,
over.
Om morgen, en wat dat voor mij en mijn leven,
(en dat van mijn kinderen ) betekent.
En heb zelfs de vrijheid om dat morgen weer
anders te doen.

Welk station je dan voorbij bent?
Och, Driehuis had 2 stations. En ik fiets graag!



* 15-5-06: door inez een aantal zinnen vet
gemaakt. Woorden welke eerder al vet waren zijn
daarmee vet en cursief gemaakt.

door: inez 2005-12-18 03:08:32

inez zei

Reken maar dat ik heb geleerd die vrijheid, die
jij dus ook hebt, nooit meer kwijt te raken!
Lukt me elke dag steeds beter.

Hihi, daarom kan voor mij denken over de
Voorzienigheid ook elke dag steeds leuker zijn:
het gaat over mij, de belangrijkste mens die er
voor mij is bedacht ik vannacht.
En dat vond ik wel een leuke gedachte eigenlijk!


Bedankt dus alweer

door: inez 2005-12-18 13:21:20

Anoniem zei

Hoi Inez,
Oké, de boodschap is aangekomen en de dingen
over (gewijzigd door Inez in: die persoon)* heb
ik natuurlijk nagetrokken dus deze zijn niet
gebaseed op insinuaties. Deze persoon kwam
namelijk naar boven door de foto, die op de side
staat, vandaar. En er iets bijzonders had ik
niet geschreven, zelfs erbij verteld dat ik het
niet op wilde schrijven. Maakt ook verder niet
uit, maar ik vond wel even dat ik je dit gewoon
moest kunnen vertellen, en dat heb ik dan bij
deze ook gedaan. Wel blijf ik gewoon de dingen
noemen, zoals ik dat zelf wens. En uiteraard
weet ikzelf heel goed wat ik wel en niet wil
en/of kan neer schrijven.*

Ik heb vernomen dat op de begrafenis
verschillende dingen naar voren zijn gekomen en
dat het een hele belevenis is geweest? Ook weer
de kennismaking met andere mensen uit 3-huis?
Dit zal wel heel apart geweest zijn? En
natuurlijk zijn we allemaal aparte individuen,
en gelukkig maar. Ik kreeg van verschillende de
groeten, maar het daagt nog niet helemaal bij
me, daar ik namen aan de verkeerde personen
plak. Blijkt dat er in de loop der jaren namen
veranderd zijn, bijvoorbeeld Theresino naar
Theresé. Ik wist niet dat het allemaal kon, want
ik doe al jaren met mijn eigen naam, hahaha.En
dat zal ook wel zo blijven ook, hoewel ik nog 2
doopnamen erbij heb.

Ik heb dan ook met verschillende groepsgenootjes
contact en dat gaat erg leuk. We zien elkaar
regelmatig en we kletsen wat af. Het leuke van
alles is dat het hier ook allemaal in de buurt
woont, dus we kunnen ook bij elkaar op visite.
Straks, als Daan hier is, dan gaan we ook weer
eventjes her en der kijken. Daan zijn vrouw wil
ook graag wat mensen uit ons jeugd meemaken, dus
dat gaan we allemaal eens regelen. Het zal een
hele leuke jaarswisseling worden, daar ben ik
van overtuigd. En dan willen wenog naar Duin en
Kruitberg, maar dat verschuiven we wel naar de
zomer. Nu dragen de ijsberen bontjassen, met
andere woorden, ik haat kou en blijf lekker in
huis.

Maar misschien kun jij iets meer vertellen over
de begrafenis en dan eigelijk meer over de
mensen die jij herkende?

groetjes

aha, dus zo komen die icooontjes erbij, moest ik
ff uitproberen.

doeiiii

*15-5-06: door inez enkele zinnen vetgemaakt en
geaccentueerd

door: Agnes 2005-12-18 15:36:38

inez zei

Dank zij iemand die hier zelf niet wil schrijven
maar wel enthousiast meekijkt, weer en paar
koppies herkend:

De 2 dames als inderdaad leiding:
die donkere als juffrouw Wies (was dat niet in
de groep bij Henny Jorna?), de andere uit de
groep van Ursula.

Dat mannetje met de vlag zou Hans(je) zijn, de
andere jongen Jan.
Inmiddels hebben ook Irene 't H, Tineke en
Desiree weer leuke herinneringen opgeroepen.
Hoewel bij Desiree de kans niet uitgesloten is
dat die wordt verwisseld met zusje Carla.

Ik moet zeggen dat ik zelf toch nog steeds
aarzel bij Joke en Greetje M.

door: inez
devoorzienigheid.punt.nl 2006-03-03 22:02:14

Anoniem zei

Hallo Inez,

Ik zie dat je al mijn berichten nog niet hebt
verwijderd?
Zou je hier zorg voor willen dragen, dat mijn
naam en mijn familienaam, nergens meer op jou
sites voorkomt?

En de 2 foto's die bij Morquita Zwart op de site
staan, zou je die ook willen verwijderen, wij
stellen dit niet op prijs.

Ik weet dat je alles door linkt, dus graag
overal mijn naam en familienaam verwijderen
graag.

Met vriendelijke groet,

door: Agnes 2006-05-06 12:22:19

inez zei

Agnes, je zult je herinneren dat wij eerder al
verschil van mening hadden over wat ik op mijn
log al dan had te doen?
Jij wenste o.a.zeer nadrukkelijk met je
familienaam bekend te zijn.....
Vanzelfsprekend wil ik deze nu best verwijderen
.

Indien je er prijs op stelt dat je opmerking
over "door linken" begrepen wordt, in ieder
geval door mij, zul je deze duidelijker moeten
maken, die begrijp ik nl volstrekt niet.

Het antwoord op je (weinig vriendelijke)
verzoek tot het weghalen van je reacties is nee.


Jouw reacties, net als die van anderen maken
namelijk essentieel onderdeel uit van de
realiteit.
Zowel over dat verleden als over dat verleden in
het heden.

Wij hadden allemaal tenslotte niet slechts met
onze familie te maken, zorgdragers en
zorggevers, maar ook met elkaar.....
En dat hebben we nóg, zoals meer dan duidelijk
is (geworden).

Destijds waren wij kinderen, in het heden
volwassenen.
Net als ik, of wie wie dan ook, ieder
persoonlijk verantwoordelijk voor eigen
gedrag(skeuzes).

Laten we elkaar vooral geen mietje noemen.
We zijn, goddank, geen afhankelijke kinderen
meer...
De keuze om van slachtoffer tot dader te worden
is een vrije keuze van volwassenen!

Bovendien, zo gaf je toch immers ook in alle
openbaarheid toch ook je meningen elders op
internet en je intervieuws in de media?

Inderdaad mogen mensen hier ook anoniem reageren
(waar jij zoals je je herinneren zult nogal
tegen te keer ging!) Dat kan iemand, om welke
reden dan ook, wensen of nodig hebben.
Maar dat was bij jou bepaald niet het geval...

Wat jij zoekt, Agnes, is dus niet je privacy;
maar de mogelijkheid een anders vrijheid te
kunnen controleren. Waaronder mijn vrijheid.

Het antwoord daarop is dus nee!

Op die familienaam zal ik de komende dagen even
het het e.e.a. nalezen en die verwijderen.
Ook jij hebt immers gewoon recht op je privacy.
Wie je precies bent is voor een ander natuurlijk
volstrekt onbelangrijk. Een van de vele
voormalige zorgontvangers; eentje die Agnes
heet. Niet minder, niet meer.....
Slechts voor degene die de
Voorzienigheid-Driehuis kennen en/of zoeken, en
dus elkaar, informatief wie jij was: Agnes v.L.
dus.

Iemand waarvan ik in ieder geval een hoop heb
geleerd, over de Voorzienigheid-Driehuis,
mijzelf en dat verleden in het heden en dus die
toekomst.
Zoals ik je hier meerdere malen heb gezegd en
voor heb bedankt ....

Mocht je -over een paar dagen- ergens die
familienaam (die ik vervangen zal met
v.L/d.K.)tóch nog tegen komen, laat me dat dan
vooral even weten. Het is niet de bedoeling,
maar in dat geval een kwestie van erover heen
hebben gelezen.

door: inez 2006-05-08 02:16:42

Anoniem zei

Hallo Inez,

Ik heb het over mijn voornaam en familienaam en
bijbehoordende familie.

Als je dit even wilt aanpassen naar A.v.L en/of
A.d.K. kan ik hier geen problemen mee hebben.
Bijbehorende foto's wil mijn familie graag
verwijderd zien? Kan je dit ook even regelen?

Bedankt.

Met vriendelijke groet, A.d.K.

door: A.d.K. (15-5 inez: Agnes) 2006-05-08
09:48:22

inez zei

A.v.L.
Homepage:
• Ip: .........block
2006-05-14 23:20:36
Inez, Wil je mijn naam bijwerken met A.v.L. Is
voor iedereen herkenbaar.


*15-5 door Inez verplaatst. redenen staan
hieronder bij mijn reactie

door: Agnes *(zie hieronder) 2006-05-15
03:43:46




nee Agnes lijkt mij ook heel herkenbaar.

overigens, jij hebt toch helemaal nooit in dat
Witte Huis gezeten?

Ik zal je reactie dan ook graag verplaatsen
zodat hij bij die andere (discussies)staat....
Wel zo overzichtelijk en herkenbaar
Je ziet: ik ben in die paar maanden nog handig
geworden ook met die techniek....een mens leert
al doende, nietwaar

En da's dus precies de reden dat je, tegen die
tijd dat ik daar aan toe ben, een uitgebreider
antwoord krijgt, zoals je waarschijnlijk al wel
begrepen zult hebben uit dat betreffende -nog
niet verder ingevulde- log.

Maar eerst even een aantal -voor mij en
anderen-belangrijker zaken afmaken, zoals je
wellicht zag? Die zijn lastig genoeg

Daarom heb ik in die andere draad voor het
leesgemak en ter vermijding van misverstanden
maar even een aantal zinnen vetgemaakt, zelfs
geaccentueerd.
Die ontwikkelingen, dá's nu nét het aardige van
een (openbaar toegankelijk) weblog....
Harstikke benieuwd: ben jij er ook al aan
begonnen?


door: inez (copie van reactie op log Witte
Huis)
devoorzienigheid.punt.nl 2006-05-15 03:52:34

Anoniem zei

Inez,

Nee, ik heb niet in het Witte huis gezeten, dat
klopt helemaal.

Nee hoor, ik ben er niet aan begonnen, ben zo al
druk genoeg en kan het zo allemaal net een
beetje bij houden. Dat wat ik via internet doen,
doe ik in de vrije uurtjes die ik, zeg maar,
over heb. En dat zijn er weinig. Misschien in de
toekomst!!

Ben druk bezig met andere zaken, school, enz.
Dus dit allemaal eerst eens afmaken, dan kom ik
weer in rustig vaarwater en heb ik tijd voor
andere dingen. Natuurlijk blijf ik iedereen wel
volgen, kijken hoe het gaat en zo.


Ik merk het wel, heeft ook geen haast. Ik had
alleen begrepen, dat als mensen een site of
forum verlaten, dat dan de berichten verwijderd
behoren te worden, heb ik te horen gekregen,
tenzij de naam aangepast werd. Maar nu zag ik
her en der mij met dubbele namen staan, dus
dacht ik dat dit een foutje was, vandaar. Een
naam lijkt mij wel voldoende, dacht ik zo, maar
je verteld me dat het goed komt, dus wacht ik
het af.



Groet.



door: A. v.L. (15-5 door inez aangevuld als:
Agnes v.L/d.K) 2006-05-15 10:34:57

Anoniem zei

Wel een beetje jammer dat je die zin zo
geaccentueerd heb, maar ik mag aannemen dat je
dat met je eigen antwoorden en gezegdes ook
allemaal gaat doen? Lijkt mij wel verstandig om
het allemaal in zijn eigen context laat zitten,
zo kan dit erg verwarrend werken en staat het
totaal niet in verhouding met het geschrevene
zoals het toen was. Aardig uit zijn verband
gerukt, dacht ik zo.

Maar oke, eigenlijk had ik het ook niet anders
van je verwacht, dus leef je maar uit. Ik grijp
wel in als het me te erg word.

groet:

door: A.v.L. (15-5: door inez aangevuld als:
Agnes v.L/d.K) 2006-05-15 10:55:30

inez zei

Je hebt absoluut humor, Agnes. Fijn dat we het
eens zijn over het hierheen verplaatsen en het
kijken naar die context dus

Je hebt overigens gelijk: zo iets kost tijd.
Maar dat vind ik het méér dan waard.
Ik heb er een hoop door ontdekt en van geleerd;
méér dan ik óóit had kunnen verwachten. (waaraan
jij natuurlijk een belangrijke bijdrage hebt
geleverd).

En dat ontdekken van en leren óver gaat ten
slotte over míjn éigen leven;
kun jíj je iets belangrijkers voorstellen dan
dat eigen leven?

Ik hoop van harte dat ook jij -als ik en anderen
- er het nodige door hebt ontdekt en van hebt
geleerd. Dat is tenslotte de reden waarom ik dit
alles gewoon openlijk doe.

Die keus van volwassenen weet je nog: ik deel
datgene wat ik heb!

Erfenis van nóg véél méér tijd mét en dóór de
Voorzienigheid!

Bovendien tijd waarvan, helaas, nogal wat minder
zinvol werd besteed: het instand houden van
flauwe kul verhaaltjes en mythes uit angst voor
de confrontatie met dat verleden.
En wat dat dus betekend.....
(dat woord "gezellig" en "nee hoor, mij hebben
ze er niet onder gekregen" weet je nog? ).

Het naar mijzelf kijken waarvoor je anderen
nodig hebt!

Veel plezier en succes op school (en de overige
zaken) waarmee je bezig bent, trouwens.

Ook dat zou immers wel eens kunnen horen bij
diezelfde erfenis.....

Ons gebrek aan scholingsmogelijkheden destijds
en de levenslange gevolgen daarvan.
Harstikke goed van je dat je daar dus jouw eigen
antwoord onafhankelijke antwoord op hebt
ontdekt!!

Het zal -gezien de meer dan schandalige manier
(en de levenslange gevolgen) - van dat
onderwijs wat wij destijds kregen en datgene
wat ook jij mogelijk (zeer waarschijnlijk)
niet en wel daarmee kreeg je meer dan het
nodige hebben gekost, stel ik me zo voor.

Verschrikkelijk je dat te realiseren bij een
overheid en een congregatie die naast haar zorg
bekend was om haar onderwijs-taken.
En dat ging niet over volwassenen-onderwijs!

Tip: stink dus vooral niet in het veel
gehanteerde excuus dat destijds alle meisjes
slecht onderwijs hadden.
Juist door de situatie van de Voorzienigheid
Driehuis is ons in al die jaren zorg , zorgeloos
onthouden waarop wij
- juridisch en moreel - recht hadden!
(Al was dat dan ook niet bij iedereen op
dezelfde wijze )

Het zal je heel wat meer hebben gekost dat je
ooit verdiend had.
Die bloemen, respect, en de aanmoediging
daarop, heb je dus méér dan verdiend!



door: inez
devoorzienigheid.punt.nl 2006-05-15 14:12:47

Anoniem zei

Anoniem zei...
13 april 2011 11:45


Hallo Agnes,Inez e.a.
Sinds kort ben ik aan het zoeken in mijn verleden.Ik heb bij de voorzinighegheid in driehuis gezeten. Op deze foto denk ik mezelf te herkennen. linksonder met zwart haar en een geruite jurk.
Ik zat bij zuster ursula in de groep.Mijn naam is Wilma v R., ben 52 en heb er gezeten tussen mijn 10-13 jaar Wie kan mij meer vertellen.
Groet Frederique v R
(vroeger heette ik wilma)

13/4/2011

(door inez herplaatst na weghalen opgegeven familienaam.)
weblog regel= géén familienamen

inez zei

Ha Frederique, zoals je ziet heb ik je reactie even weggehaald en weer teruggezet na het weghalen van je familienaam.

Dat is de regel - geen familienamen van vroegere kinderen - die ik, zoals je kunt lezen, van begin af aan op dit weblog (en die van de Goede Herder) heb gehanteerd. Het was een tijdje mogelijk dat mensen die persé die familienaam er wel bij wensten te hebben dat konden, maar dat is definitief afgelopen en gebeurt dus niet meer (of ik moet een stomme fout maken en er dwars over heen kijken).

Hou je daar aan dus, aub.

Harstikke leuk om iets van je te horen. Maar deze regel vind ik absoluut nodig.
Er zijn naast je (vroegere) voornaam genoeg andere manieren om te laten weten wie jij was, zodat we elkaar kunnen herkennen.
haha, zelfs zonder foto ;-)

Fijn dat je het nu wel deed, trouwens! :-)
Het maakte me duidelijk dat ik een andere oplossing moet zoeken voor de privacy en onderlinge contacten Maar die weet ik nog niet.

Daarom: wees realistisch, dit is internet. Deze wereld barst van de idioten en dus zeker op internet. Iedere gek kan om wat voor reden dan ook, weet ik veel wat zeggen. Bescherm dus ook jezelf en ga verstandig om met je eigen kwetsbaarheid en die van anderen !


Dan kan het plezierig blijven elkaar (weer) te ontmoeten.
Zeker wanneer je, zoals je schrijft, ook in je verleden aan het zoeken bent.

Het meest gezonde wat mensen kunnen doen. Wie dan ook.
Maar soms, zoals zeker in internaten, dus Driehuis, kan dat knap lastig zijn.
We zaten tenslotte niet in de vakantiekolonie Het Vrolijke Zweetvoetje ;-)
En de anderen ook niet.

Wees dus ook goed én voorzichtig met jezelf.

En nu ik mijn brave preek - leve Germana en Ursula - heb afgestoken

Hoi ! Frederique. Meid, wat leuk
:-)
Volgens mij (zeker als ik - kippig - op die foto tuur) heb ik je overigens wel - maar heel kort - gekend, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ik ben zomer 1970 weggegaan, en die paar jaar dat ik ouder ben dan jij was in die tijd natuurlijk erg belangrijk.
Zeker omdat jij dus in het "oude huis" bij Ursula zat en ik in het Witte Huis.
Maar je naam laat belletjes rinkelen. Leuk om me dat te realiseren. :-) Dank je wel!

Maar ik hoop van harte dat je ook reacties krijgt van anderen, zeker die met je in de groep zaten. En ik ben zelf harstikke benieuwd naar jouw verhalen. Je was er precies in de overgangsjaren, al was het alleen al van school, dus ik ben harstikke benieuwd.

(Hoewel Agnes ook bij Ursula zat, was die volgens mij al weg toen jij kwam, maar ik kan me vergissen)

Voor nu in ieder geval: hoi Frederique, dag.

hartelijke groet

inez zei

Nog effies, Frederique.

Is er trouwens iets waar je speciaal naar zoekt?
Laat dat dan vooral weten. Wie weet wat het op kan leveren wanneer mensen, ook als ze je niet persoonlijk hebben gekend, dat lezen. Of wat jou vragen (en opmerkingen) weer voor een ander die ook aan het zoeken is kunnen betekenen. Puzzelen doe je samen
;-) :-)

Anoniem zei

Hallo, ik ben Rob(bie) Ringers en heb samen met mijn zusjes Ellie en Willeke en met broertje Hans zo'n 10 jaar in dit onprettige oord moeten vertoeven. Herken alle verhalen. Eigenlijk ben ik op zoek naar Joke Buckzynski (met haar broertje Hary) Joke was destijds mijn eerste "grote liefde", uiteraard een 'illegale'situatie hahaha. Haar/hun ouders woonden destijd in Vlissingen, achter de oude kerk. Wie helpt me verder?

Unknown zei

Hallo mensen,

Hoe vreemd kan het lopen. Ineens kwam het in mij op eens naar dit kindertehuis te zoeken. Ik ben Jan S... de jongen op de schommel.