10 dec 2005

Parijs voorjaar 1966 |

Parijs voorjaar 1966 persoonlijk Foto's Driehuis 10 December 2005 00:18:34


Onderweg naar Parijs, net voor de grens met de schoonzuster of was het haar zuster? van Therésino/Therese, diens man Joop, hun dochter (Joke?) en zoon Rinus , waarmee er 2 chauffeurs waren: Agnes S., Shirley, Henny W., Germana, Maria M. Jaqueline v, S. en Yvonne v.d. M.

26-01 toegevoegd: Shirley, ine, Agnes, HennyW. Germana, Joke, :tante" Nel (die dus inderdaad de zuster van Theresino was) Rinus, Yvonne, Maria
Theresino/Therese, Germana, Rinus en Ome Joop in de Rue du Rome, waar de school stond van de opleiding van de françaises die in Driehuis, in T.'s groep stage liepen.
We verbleven die week op die school waar wij in ieder geval aten en sliepen in een van de klaslokalen. Maar waar Germana en Therese en haar familie nu toch geslapen zullen hebben? Herinneringen aan Parijs in die jaren worden geacht spectaculair te zijn.
Voor mij waren 3 dingen heel spectaculair.
De ontdekking dat je van stokbrood eten pijn in je verhemelte kreeg, ik was maar wat blij met weer een normale boterham.
Die heerlijke 'des pattes' wat we een aantal keren te eten kregen dankzij de kokkin van de school en na jaren me afvragen wat dat nu toch wel zou zijn geweest dus een soort tagliatelli bleek te zijn.
Maar vooral de ingang!
Tot dan was een concierge die man op school geweest die je te vriend moest houden. Maar die Rue de Rome had een hele echte! En een heel echt binnenplaatsje.
Ik realiseer mij nu pas dat het heel goed zou kunnen dat heel veel hele prachtige dingen die ik heb gezien en heb ontdekt , mijn lol in binnenplaatsen en patio's -en Simenon- in alle afgelopen jaren, wel eens door die conciergerie, gangetje en binnenplaats in die Rue de Rome geboren zou kunnen zijn.
Wat een cadeautje!
Die alpinopet was niet ingehuurd voor het franse karakter, maar een priester die ons Parijs liet zien. Verder behalve Joke, Rinus en hun moeder Germana, Yvonne v.d. M, Agnes S. en ondergetekende.
26-1
toegevoegd: Het bewijs dat het inderdaad Parijs was. als je het weet zijn, behalve Oom Joop en Rinus zeker Yvonne en Shirley en Maria aan de houding herkenbaar. Bedankt!

1 opmerking:

inez zei

et bijzondere nu voor mij, als ik nu naar deze
foto bij de Arc de Triomph en haar eeuwige vlam
kijk is dat gezicht van die mevrouw die Helma
tante Nel noemde en ik niet wist of zij nu het
zusje of schoonzusje van Therese was.
Op de begrafenis van Therese was haar zusje ook,
het was berbazingwekkend te zien hoe enorm zij
op Therese leek.
Zoals ik stomverbaasd ben nu naar deze foto te
kijken en mij te realiseren hoe maf het is dat
ik dat op deze foto niet zag. Ook hier lijkt dat
zusje eel erg op Therese.
Herinneringen doen blijkbaar niet alleen vreemde
dingen in je kop, maar ook met je ogen.

Waarmee ik mijzelf dus weer een studie heb
uitgespaard en voortaan met nog meer respect
naar een professor kan luisteren die eindeloos
verteld over hersens en onbetrouwbaarheid van
geheugens. Ik wou allleen dat ik wist hoe die
man nou toch ook alweer heette

door: inez 2006-01-05 18:42:58