31 dec 2005

31-12-05 meer cadeautjes van Helma 1 |

Op de rand van het oude jaar nog 2 foto's van Helma. Waar ik in ieder geval ontzettend blij mee ben. Beide gemaakt bij wat voor Helma, zoals zij net via MSN verteld, een van haar vele pleggezinnen was; waar zij jarenlang vakanties en weekenden doorbracht.

Ik denk dat ik maar een maal eerder ooit zo stomverbaasd ben geweest met een foto. Bij het zien van de enige foto top tot teen (ja! ze had benen) die er kennelijk bestaat van de moeder van dat jongetje met dat blousje: Mijn broertje!! De eerste foto, die ik ooit heb gezien van mijn broertje- behalve zijn achterhoofd en oor-uit die jaren. Misschien wel die ervaring die iemand had toen toen ik een foto van die persoon opstuurde en een korte email terug kreeg: "ik zal je in mijn testament herdenken: het is het eerste bewijs dat ik vroeger echt bestaan heb". De opmerking die voor mij zo definitief een grens trok in mijn zoeken naar mijn waardering van de Congregatie. Mijn broertje, die vrij kort na deze foto "voorgoed" zal zijn gegaan naar een volgend pleeggezin; het 5e stel volwassenen dat pappa en mamma werd, hij een spook dat naar de bliksem ging. Naast Therese bij wie hij in de groep zat en die toen duidelijk nog duidelijk Theresino was.

En een meiske, waarschijnlijk een van de dochters van Afra Bos. Inderdaad met (juffrouw) Lies Vink. Helma dan toch! Dank je wel.

Verder herken ik Willeke R., de grote zus van Hans en Rob (nu alleen Elly dus nog maar?), Joke M., de zus van Greetje en Aloys, Helma natuurlijk en dan nog een verassing: de herkenning van Ria Kl..., niet Ria (Rietje) K. orp) , naar wie ik al op andere foto's zat te staren maar werkelijk niet wist hoe die vriendin van Pauline S....S toch heette. En nu die jongen dus nog.... Waarschijnlijk zijn de andere kinderen de kinderen van Afra Bos, de moeder uit Helma's pleeg/vakantie gezin.

5-1: Lies Vink is overigens weg gegaan 30 september 1965 weggegaan. Mét afscheidsfuif op die laatste werkdag (en een hele hoop gedonder in de groep van Bonefatio, ten kostte van Henny Jorna ) zoals blijkt uit mijn dagboek. Volgens mij vertok zij ivm haar huwelijk, kort ervoor of erna. ".. O ja, vanmiddag is die nieuwe juf geweest. Trudie heet ze, geloof ik..... " En dát enthousiasme ging dus over Trudie Rustenburg, Lies opvolger. Overduidelijk herkenbaar aan haar Rotterdams accent en op de reunie foto's. Trudy droeg niet die erg mooie kleuren die Lies vaak aan had, prachtige tinten paars en blauw in bruin variaties en zwart - Lies was wat toen heette artistiek, maar ze had wel óók een scouting carriere gehad... Gosh, zo ontdek je nog eens leuke voortrajecten.
31 December 2005 20:25:59

81 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi inez

als eerste een heel goed en mooi jaar toe
gewenst
voor iedereen die dit leest.

ben echt blij dat ik je dit pleziertj heb kunnen
doen
begrijp nu pas hoe belangrijk deze foto voor je
is
omdat george er op staat.

maar ff voor de duidelijk tante afra had toen
maar 1 dochter dat is saskia
die zit op haar hurken naast mijn de rest van de
kinderen kwamen allemaal uit driehuis.
die jongen op zijn hurken is er een van arends
volgens mij.

zit igelijk steeds te denken dat ik het nu
jammer vind dat ik ze nooit ff heb door genomen
met zuster therese had ik het er achter op
kunnen zetten

maar goed zo is het eigelijk ook wel spannend he




door: helma 2006-01-01 16:51:53

inez zei

Ook voor jou en jullie allemaal een erg goed,
gelukkig en inspirerend nieuw jaar gewenst
Helma!
Ja, die foto met mijn broertje is heel erg
belangrijk voor me, merk ik.
Wat ik overigens ook van mijzelf niet wist,
hoor.
Ik denk zelfs -of weet eigenlijk wel zeker
*grijns* - dat ik over een paar weken zal hebben
ontdekt hoe belangrijk juist deze foto, en het
gewoon krijgen daarvan van jou, voor mij is.

Ik heb mijzelf net beloofd, of beter: opdracht
gegeven te gaan schrijven.
Mischien laat lees je het wel eens.

Dank je voor je correctie over die kinderen van
tante Afra. Ik begreep je gister dus inderdaad
verkeerd.
Had zij behalve jou dan regelmatig Driehuis
kinderen in huis?

Je hebt in ieder geval de puzel dus weer
uitgebreid met weer 2 kinderen.
Fijn dat jij het ook spannend vind, gezamelijk
zo te puzzelen.
Ik ook.

En ik hoop dan ook hartgrondig dat meer mensen
mee gaan helpen.
De puzzel zelfs met hun foto's uit zullen
breiden!

Zeker als je ziet dat natuurlijk niemand in kan
schatten, zoals nu bleek rond dat broertje van
mij of eerder bij een andere foto die ik iemand
stuurde,
wat het vinden van die foto, en dus de
herinnering en misschien wel bewijs, voor iemand
anders kan betekenen.
(AGNES!!!! )

Maar dat zal zeker gebeuren, kwestie van tijd.
En niet iedereen heeft zo veel als jij
natuurlijk! Maar ik kreeg vanmorgen ook weer een
erg leuke email.
Over mannen die voor mij bij de Driehuis
kabouters horen. Mannen die al weg waren toen ik
kwam, maar waar nog vaak, zeker door de nonnen,
nog vaak genoeg over gepraat werd waardoor ik de
namen kenden. Zoals jullie gezin de
M....bergjes waren. Hun naam eindigden op "man",
net als een ander gezin, de V...mannetjes
werden, werd over hun gesproken als over de
K...mannetjes.
(waarschijnlijk weet jij nu inmiddels dus ook
wel wie die 3 dan zijn? Ik neem aan dat ook zij
op die oude foto's staan).

Ook daar blijken nog foto's te zijn, en een
reunie foto.
En de belofte die ook op deze manier te zullen
delen. Even afwachten dus, maar wie weet wat
voor leuks daar nog uit komt.
We merken wel of dat ook via berichtjes hier
gaat.

Ook Theo P..w, een van de, voor mij, kleintjes
liet via email al weer een hoop namen vallen.
Dus... het wordt vast een interessant nieuwjaar
met veel gepuzzel.

In ieder geval voldoende gepuzzel voor mij om
mij inmiddels te realiseren dat hier
op/rond/door dat weblog dus dingen gebeuren die
ik niet echt had voorzien en ook nog geen idee
heb hoe dat in vredesnaam moet/kan en weet ik
wat allemaal. Dus stap voor stap voor
stap...etc.

Ik vraag me af of het niet intelligenter is bv.
dit log te splitsen bv., en mijn materiaal eraf
te halen, i.p.v. alleen een rubriek Driehuis
foto's.
Dus: mocht jij of wie dan ook een paar ideeen
hebben: graag!

door: inez 2006-01-01 19:07:32

Anoniem zei

Hallo,
erg onder de indruk van de site.

door: Jolanda 2006-01-01 20:13:35

Anoniem zei

Ik ben de vrouw van een van de 3 K...mannetjes.
De eerste jongetjes bij de voorzienigheid in
Driehuis. A... was 6 toen hij in 1952 in
Driehuis kwam met zijn twee broertjes T... toen
4 en L.. toen 2. Zij waren de eerste jongetjes
en daarom waarschijnlijk ook later nog zo bekend
bij de nonnen. Toen A... 14 was moest hij weg in
verband met puberteit tussen alle meiden. Ik heb
twee foto's waar helaas alleen de jongens op
staan. Ik zal ze van de week scannen en
opsturen.


door: Jolanda 2006-01-01 20:17:51

inez zei

Geef vooral mijn hele brede grijns aan 3
Driehuis kabouters door, Jolanda!

Ik hoop van harte dat ook voor jouw man, jou -
en die 2 broers misschien wel- het onder de
indruk zijn van die site, maar ongetijfeld ook
zeker die oude foto's een goede ervaring moge
wezen!

Fijn dat ook jij/jullie foto's willen delen.
Dank je wel.


door: inez 2006-01-01 21:06:12

Anoniem zei

hallo iedereen en allemaal ik wens een ieder die
ik lief leuk en aardig vind een spectaculair
2006 en dat alles wat je graag wilde je ook echt
krijgt dit jaar. voor alle onbekende een gezond
en gelukkig nieuwjaar

door: ria 2006-01-01 21:08:08

Anoniem zei

ben je er inmiddels opgekomen wie miriam was en
haar zus(je) tineke h..n (2404 naam veranderd
door inez) ze zaten volgens mij alletwee in het
witte huis


door: ria 2006-01-01 21:41:

Anoniem zei

ja klopt ria alleen weet ik mirjam h wel te
kenne die za bij ons

door: helma 2006-01-01 21:45:10

Anoniem zei

volgens mij zat miriam als je de trap op kwam
links en haar zus rechts maar helemaal zeker
weten doe ik dat niet moet ik ff aan syl gaan
vragen morgen


door: ria 2006-01-01 22:38:00

Anoniem zei

inez waar blijf je nou jij had toch nog een foto
met tineke erop

door: ria 2006-01-01 22:39:46

Anoniem zei

Hallo allemaal,


Een gezond 2006

groetjes

door: Agnes
devoorzienigheid 2006-01-01 22:40:20

Anoniem zei

hallo agnes weet niet of je mij nog kent maar
bij deze alle beste wensen voor 2006 en alle
volgende jaren dat ik niet online ben


door: ria 2006-01-01 22:46:49

Anoniem zei

nou oke inez was de hele avond hier maar allen
van muisje een reactie dus waarom moest ik me
dan aanmelden zelfs jij bent er niet

door: ria 2006-01-01 23:01:32

inez zei

sorry ria, loopt even verkeerd hier


door: inez 2006-01-01 23:05:35

inez zei

aar chrijf je correcties aub even onder die
foto erbij dan. Dan kan iedereen gewoon even
kijken wanneer zij/hij tijd heeft
Die andere foto waar ik het over had , van die
Tineke staat op dat log
dat heet Driehuis foto's. gewoon links op je
monitor dus even op klikken.
Daar staat nog een andere foto ook van jou en
Sylvia bij ook., met mademoiselle Monique Berger
en Trudy N. in Duin en Kruid. (hoewel ik nu
bang ben dat jij dat dus ook wel eens niet zou
kunnen zijn, brrr :) )

door: inez 2006-01-01 23:09:05

Anoniem zei

Hallo Ria.

Volgens Helma kan ik jou wel en als ik de foto
bekijk, dan herken ik je ook wel. Gaat alles
goed met je? Echt geweldig om je te spreken. Met
Helma is het contact als vanouds. Inez ken ik me
niet heugen, ja, van andere dingen, maar niet
van 3-huis. Als jij de achternaam K heb, dan
weet ik het wel.

Met vriendelijke groet,

door: Agnes 2006-01-02 10:17:41

Anoniem zei

hallo jolanda

wat fijn dat jullie ook deze site hebben
gevonden
ik ben zelf als 1 jarige in 1955 in driehuis
gekomen wij zatenmet zijn achten daar
dus er zal best nog herkening worden in ieder
geval van namen
waarschijnlijk zal ik ook in het bezit zijn van
fotos van jou familie
die ik ook met jullie graag zal delen dan
ik zelf ben er een van m. (naam weggehaald door
inez ondanks verzoek helma 2404) en ben er tot
1969 geweest
mijn broertjes waren ouder
dat waren dennis,luc piet,ton
de meisjes waren corrie yvonne anneke en ik dus
helma
misschien door deze namen weer wat duidelijker


gr helma

Anoniem zei

inez wil jij mijn reactie aan jolanda niet
veranderen het is mijn keuze mijn naam en
bijnaam zelf te vermelde


dank je helma

2404: ondanks je verzoek helma heb ik zoals je
ziet je achternaam hier toch weggehaald. Inez

door: helma 2006-01-02 12:29:37

inez zei

Sorry Ria, maar ik kan me er werkelijk niemand
bij voorstellen. De Tineke die ik in mijn hoofd
heb heette volgens mij inderdaad v.d. H. maar
is zeker niet de naam die jij gebruikt en had
geen zusje ook, volgens mij. (Hoewel ik
inmiddels dus heb ontdekt daar wat minder
stellig in te zijn.) Volgens mij zat die
bovendien niet bij Therese maar bij Bonefatio;
we zullen het dus wel over 2 verschillende
mensen hebben. Ik heb even op die groepsfoto bij
Therese zitten kijken, maar daar staat zij niet
ook niet op.
http://devoorzienigheid.punt.nl/index.php?r=1&id=267632&tbl_archief=0#267632

Maar aangezien er inmiddels elke dag nieuwe
namen nu opduiken in mijn hoofd of dankzij
jullie wie weet :-)

Voorlopig ben ik alleen nog maar knap verbaasd,
want dat meisje die ik dacht dat jij was kan ik
mij dus heel goed herinneren. Maar mogelijk komt
er nog wel een oplossing door nog een andere
foto.

door: inez 2006-01-02 16:11:20

Anoniem zei

Hallo Helma,

Dank voor je reactie. Namen rinkelen hier nog
niet echt. Wat wel bij Arie opkomt is Roy G...
een donkere jongen (waarschijnlijk een van de
weinige), zusjes Peters, Elly R. . Antoinette S.
staat hem heel goed bij, tijdens de reunie
begrepen dat zij overleden is. Heb contact
gezocht met Rob R... maar nog geen reactie
ontvangen. Rob R.. is heel lang nog bevriend
geweest met mijn zwager Leo. Ook
Arie kan zich de kippenzuster nog herinneren
(germana) die ook de dahlia's verzorgde. Zo
komen er steeds meer kleine dingen boven.
Lange wandelingen naar Duin en Kruidberg en de
pier van Ijmuiden met daarbij allerlei
wandelliedjes. Dat hij bij de welpen zat en de
verkenners en klinkt ,misschien raar maar mijn
man heeft een leuke jeugd gehad daar met leuke
herinneringen. Veel vrijheden, waarschijnlijk
omdat hij de eerste en dus ook oudste jongen
was, zoals laat naar bed gaan etc..

door: Jolanda 2006-01-02 21:26:47

Anoniem zei

hallo jolanda

bij wie zat hij in de groep?als ik vragen mag
ook ik heb het er prettig gehad hoor.
de directrice was germana en de hoofd van de
school bonavetura
de kippen zuster was zuster jozef
zuster robertus zorgde voor de vogels
ik heb ook gereageert op rob r. maar nog niets
gehoord van hem
en dat van roy g klopt hij zat daar samen met
zijn zus crese(weet niet of ik dat goed
schrijf)maar elders op de site staat ereen foto
met roy er op
klik je ff rechts op fotos en dan kan je zoeken

gr hela

door: helma 2006-01-02 21:34:06

Anoniem zei

pfffffffffffffffffffff beetje te snel heet
helemaal geen hela

door: helma 2006-01-02 21:35:17

Anoniem zei

Hoi Helma,

Arie zat in de groep van zuster Ursela.
Inderdaad de namen van de zusters komen weer
omhoog. Heb je ook bij de pages gekeken ? Wij
proberen deze week de foto's nog te scannen,
zijn er slechts twee met de alleen de jongens
erop. Kan het zijn dat ik jou heb gezien bij de
reunie een aantal jaren geleden ?

Jolanda

door: Jolanda 2006-01-02 21:42:22

Anoniem zei

a klopt ik was daar ook
heb jij die groepsfoto ook?
zo ja waar staan jullie dan ik heb hem namelijk
wel


door: helma 2006-01-02 21:46:17

Anoniem zei

Ga effe de foto pakken

door: Jolanda 2006-01-02 21:50:29

Anoniem zei

Ok, op de foto waar Elly R. vooraan zit met een
gebloemde jurk aan zit Arie links achter haar op
zijn hurken met een stropdas en houdt een
rolstoel vast.
Mijn zwager Theo staat daar achter met snor,
baard en bril.
Is dit de foto die jij ook hebt ?



door: Jolanda 2006-01-02 21:53:37

Anoniem zei

ik heb hem voor mij
je bedoelt toch die reunie uit 1989 he
ik zit op de grond met de streepjes trui aan
rechts van die foto

door: helma 2006-01-02 21:58:55

Anoniem zei

volgens mij zijn er meer foto's.
heb jij een foto waar iemand een rolstoel
vasthoud ?


door: Jolanda 2006-01-02 22:01:36

Anoniem zei

rechts zie ik een rolstoel maar daar staat een
vrouw achter
zie wel rects eenman met baard en snor maar
heeft weer geen bril op
als je mij ff toe voegd aan je msn stuur ik hem
ff naar je op
kalkino@hotmail.com

door: helma 2006-01-02 22:05:22

inez zei

Helma... ik krijg mijn MSN niet aan de
praat.....hellep maar hoop zo op die reunie
foto's. Zit druk te proberen. Grrrr.

door: inez 2006-01-02 22:20:03

Anoniem zei

ze liggen al klaar 2 heb ik er nu gescant dus
kom maar online hahahahaa


door: helma 2006-01-02 22:23:32

inez zei

ben druk bezig met proberen dus blijf aub nog
even on line, zit iets fout met mijn wactwoord
blijkbaar.....pleasssssssssssssseeeee.

door: inez 2006-01-02 22:35:02

inez zei

Hema, op welke fto heb jij die roy herkent? dan
kunnen wwe die naam daar ook meteen bij zetten.
Ik heb Rob R. inmiddels ook laat weten dat deze
foto's on line staan, net als aan nog een aantal
mensen met wie ik contact heb gehad de afgelopen
jaren. Maar het kan natuurlijk ook best dat
mensen wel kijken maar (voorlopig) geen zin
hebben in het opnemen van kontakt.
Er zijn er wel meer. Ieder haar/zijn keuze....

Ik vind het beeld van niemand minder dan juist
Germana hollend achter de kippen aan eigenlijk
wel heel erg leuk, met al haar statigheid :)
Als boerendochter wist ze vast heel veel van
kippen, maar Germana achter die kippen aan...
schaterlachend hier nu


door: inez 2006-01-02 23:25:49

Anoniem zei

Hoi meiden,

Zr. Jozef zie ik nog zo voor me en ze riep
altijd: ALLEZALLETA.
Dus niet Germana hoor, zij was hier te lux voor.

De foto;s waar jullie het over hebben, kan ik
niet vinden. Zal wel aan mij liggen, want ik ben
niet echt zo meer bezig met de side.

Ook ik heb verschillende foto's van de reunie,
en haal hier niet veel uit.
Ja, de grootjes wel en ook Truus M.

Het is hier een doorloop van foto's, maar veel
uit onze eigen groep, K2. Ook zijn er al
verschillende verzoeken binnen gekomen dat niet
iedereen op de web wil, dus zede mensen ben ik
allemaal persoonlijk aan het benaderen voor
toestemming.

Daar enkele denken dat ik geen foto's heb, zal
ik er zelf maar eens een webside van gaan maken,
dat lijkt me handiger.

Dit is speciaal voor Inez.
Ook nu spijt het mij te moeten lezen dat jij dus
weer berichtjes en dingen aan het veranderen
ben? Da's heel jammer. Als de mensen zelf met
namen en zo komen, dan zullen zij zelf wel weten
of het kan en mag van de betrokkenen. Ik lees zo
nu en dan ook dat er toestemmingen en overleg
gepleegd wordt.
Ook vind ik dat je hier weer overheen walst en
geen antwoord geeft op de gerichte vragen en
gezegdes van de mensen. Ook dat zou wel eens
gewaardeerd kunnen worden, mag ik aan nemen. Het
moet niet zo wezen dat jij, al is de side door
jou opgericht, het alleenrecht heeft om maar te
kunnen doen wat jou het beste uitkomt. Ik vind
dit echt heel lastig. Ik begin te merken dat er
meerdere mensen hier een probleem mee krijgen.
Inez, zou je dit kunnen aanpassen????? En
hiermee bedoel ik dan: geen berichtjes meer te
veranderen wat de mensen hier neerzetten?
Misschien kan de side dan toch gezellig blijven.

Tot op heden ben ik nog geen foto vanmezelf
tegen gekomen, maar bijvoorbeeld wel van mijn
broer en andere familie. Clem heeft gereageerd,
dus heeft daar geen probleem mee, anders verteld
hij dit zelf wel. De rest, weet ik, heeft er wel
problemen mee, dus daar word gewoon voorzichtig
mee om gesprongen en deze zal ik dus niet op
deze side zetten.

Conclusie: de foto's die ik hier heb, komen niet
op deze side. Ik zal hier een andere weg voor
zoeken.

Groetjes.

door: Agnes 2006-01-03 11:49:26

Anoniem zei

Helma,

We hadden toch ook nog een Zr. Kleta, van de
naaikamer???

En een kok, die woonden in IJmuiden?
Ik ben daar ooit nog wel een een dagje geweest.
Zijn voor naam weet ik niet meer, zijn
achternaam was Ha.....mp.
Denk maar aan het liede van Normaal: vrouw
Ha..........mp, wat hebbie grote ............

Die verrekte grote ketels, pannen genoemd, waar
je zelf helemaal in kon?
En dan al die verschillende pannetjes die naar
de groepen ging: soep, groente, aardappelen,
jus??? Alluminium met een dubbele wand om het
eten warm te houden? Om het weer af te laten
koelen op de plastiek borden, diep bord, plat
bord en dan nog wat frui, en de eeuwige saroma.
Dat lust ik trouwens nog steeds graag.

Enz. enz.

door: Agnes 2006-01-03 12:33:34

inez zei

Wat zul jij een goede herinneringen hebben aan
je verjaardagen en andere belangrijke
feestdagen, Agnes, dat je die Saroma puddinkjes

"eeuwig " vindt. Die hoorden immers bij het
speciale van jarig zijn?
Dan kreeg jij, als enige in de groep, zo'n
puddinkje uit de grote keuken, je broers en
zusjes in een andere groep ook. Met Kerst en
Pasen hoorde zo'n blad vol puddinkjes zeker bij
het feest -eten mede dankzij de verschillende
afbeeldingen van beestjes die er door de
vormpjes op stonden: "welke heb jij, en welke
heb jij, zullen we ruilen?" , waardoor ze nog
lekkerder werden, je had zelf kunnen kiezen.

Die hoge aluminium pannen die naar de groep
gingen waren weliswaar redelijk zwaar maar niet
dubbelwandig. Er staat er hier een naast me,
juspan. Al jaren en jaren met een flink stuk
mos onderin het smoesje bij uitstek om veeeeeeel
tulpen te kopen, omdat 1 bosje erin geen gezicht
is.
De deksel ben ik helaas in de loop van die jaren
kwijtgeraakt.

Dank je voor de gemaakte opmerkingen. Heel
behulpzaam bij het eens wat systematischer
nadenken over een paar zaken, waaronder die
keukens en onze (onder) voeding, zelfs de
opkomst van de BM.
Wat die juspan niet deed: er zit op dit moment
natuurlijk ook alleen maar veel groen, rood en
een mooie grote kaars in.


Wat ik mij aan dubbelwandige pannen heel goed
herinner zijn de aparte sets.
Zo'n gestapelde set van 4 op elkaar in een
draagbeugel. 5 jaar uit gegeten 's avonds.
Doordat er 's middags warm gegeten werd, werd
er 's morgens gekookt.

Waardoor in de groep van Bonefatio een paar jaar
Hanneke d V en ik 's avonds samen aten, uit die
pannetjes. Hanneke werkte buiten de deur en ik
door mijn schooltijden buiten de deur; wij
vielen dus buiten dat systeem.

Even nadenken (hoe zat dat dan toch met...)
leidt tot mijn conclussie dat dus de Johannes
naast het Witte Huis, waar Wim als eerste naar
toe ging, (aanvankelijk?) dus ook de
schooltijden van de zestiger jaren had: ochtend
en middag lessen en tussendoor tijd om thuis
(warm) te eten
Geschiedenis reconstructie blijft een kwestie
van puzzelen en wegkruisen nietwaar?

Net als in ziekenhuizen, bejaardentehuizen etc.
met centrale keukens zijn dergelijke
leefssystemen knap lastig voor individuele
afwijkingen, behoeften en wensen. Met alle
nadelen vandien, 5 jaar lang opgewarmd eten door
de week.

Ook wat dat betreft was de komst van Mijnheer
Haverkamp een hele vooruitgang na de zusters in
de keuken. De betreffende keukenzuster voor hem
zal veel hebben gekund , maar nee ze kon niet
koken, had geen kaas gegeten van organisatie
(die ze dan eerst had moeten pikken uit de
broodkeuken, en dan nog zo snugger zijn ook om
zoutloos en gewone kaas te kunnen onderscheidden
) en was zeker niet aangesloten bij zoiets als
de vereniging de huppelende instellingskeuken of
zo iets.
Maar ze werkte heel hard! Arme Gerlacha.
Hilarion, voor haar, deed dat toch anders.

De laatste paar jaren in de groep van Therese
werd dit een set dubbelwandige pannetjes mede
dankzij mijnheer Haverkamp, de kok. Of mischien
wel mijn voogdes.

Door die keuken is mijn voogdes in die jaren al
die tijd nog al een raadsel gebleven.

Waren best 2 aardige vrouwen, zeker de laatste
en het was ook best aardig om een keer in de 4
maanden bezoek te krijgen hoor (en de laatste
paar jaar een pakje met Sinterklaas)
Maar het is mij in die jaren nooit duidelijk
geworden wat je nu toch met haar moest, behalve
bij ruzies tegen de groepsleiding zeggen: ik zeg
het toch wel tegen mijn voogdes. Het had in
ieder geval niets met toezicht of rechten te
maken.

Het was gewoon een vrouw die, meestal in nogal
haast, langs kwam dus jij naar de spreekkamer
mocht waar zij dan nogal opgewonden riep: jij
bent ondervoed. En ik glazig zat te kijken,
ervan overtuigd dat ze niet goed snik was, want
hoe langer hoe meer probemen kreeg met mijn lijf
en het veel te dik worden. (En denk maar niet
dat het daar ooit over ging in al die volstrekt
overbodige bezoeken).

Hoezo ondervoed? We jatten gewoon te veel
boterhammen, en hielden daarover wedstrijdjes.
De uitslagen ervan na te lezen in mijn dagboek.
Ondervoed? Daar hadden we nog nooit van gehoord!


Over voedingswaarde overigens ook niet.
Over de schijf van 5 wel, dankzij die kooklessen
gericht op de toekomst;
van man en kinderen.

Ook wat dat betreft was - na mijn vertrek- het
ontdekken dat er zo iets bestond als de BM (Bond
van Minderjarigen), die toen in Groningen
begonnen, was een grote -en heel aangename -
verrassing. Hun eerste zwartboek een heel
leerzame ontdekkingsreis. Ook waar een voogdij
eigenlijk voor was.

En dat het zelfs iets met het eten te maken had.


door: inez 2006-01-03 18:05:52

inez zei

Agnes, fijn dat je er ook over denkt. Ook
internetcommunicatie is inderdaad lastig.
Gezien je plannen over het delen van foto's: ik
hoop dat je her en der op het Internet dan ook
even een boodschap plaatst over hoe je dat dan
doet zodat mensen daar ook daad werkelijk
gebruik kunnen maken van die wens tot delen?

Op de werkbalk boven in je scherm staat het
hokje
..maak je eigen weblog aan..
Misschien dat je daar iets aan hebt?
Zelfs mij is dat gelukt, en dat wil voor een
computer sufferd heel wat zeggen.
Ook via die site van oud-tehuiskinderen kun je
vrij eenvoudig foto's delen, zoals je
waarschijnlijk hebt gezien.

De foto's die hier staan of komen worden, op CD
of DVD of zo gebrand/bewaard en gaan ook naar in
ieder geval 3 archieven:
Dat van de Congregatie, Het Provinciaal
Rijksarchief Noord Holland en het Katholiek
Documentatie Centrum in Nijmegen. Wellicht het
nieuwe archief voor klooster Congregaties.

Zodat wie er naar zoekt ze, ook onafhankelijk
van wie dan ook, op voor historisch materiaal
voor de hand liggende plaatsen kan vinden.

Over hoe dat dat precies gaat met de namen is
dan een kwestie van overleggen met die
archieven. Daar zijn gewoon nogal goede
wetgeving en regels voor ter bescherming van de
privacy voor, die voor iedereen gelden, en voor
(kinderbeschermigs) instellingen nog speciale
aanvullingen hebben, net als voor de dossiers
etc.

Ik ga er van uit dat daarmee van alle
zorgontvangers/voormalige kinderen de namen
helemaal verdwijnen, omdat dan alleen beelden en
jaren van algemene interesse zijn.

Die wetgeving-en regels hebben
organisaties/instellingen over hun huidige
zorgontvangers, dus historische archieven ook.
Net zoals er in Nederland privacy wetgeving
bestaat welke zelfs voor het internet geldig is.


Vanzelfsprekend wordt iedere naam die hier
genoemd wordt maar door iemand niet op prijs
gesteld wordt direct weggehaald zodra deze dat
even laat weten via een van de 2 email adressen.
Je kunt uiteindelijk alleen maar proberen
zorgvuldig met een ander om te gaan ( klik hier
en zie o.a. 17-12 en 18-12 ), maar dan nog
bepaald natuurlijk ieder zelf haar of zijn
grenzen.

Hopelijk heb je hier iets aan in verband met
jouw willen delen?

Vanzelfsprekend wil ik ook graag jouw
achternamen die je zelf hebt gebruikt of andere
bijdragen van jou weghalen, zodra je even laat
weten dat te willen, hoor.
Hoewel je het email adres
DeVoorzienigheid@hotmail.com al een paar jaar
hebt, kan dat in jouw geval dus wel via deze
reacties, ik kan nl dmv het IP nummer bij de
reacties zien of die boodschap ook inderdaad van
jou afkomstig is en niet van een of andere halve
gare.
Zodat je ook je emailadres niet hoeft te laten
zien indien dat gewijzigd is en niet meer klopt
met verschillende oproepjes die jij de afgelopen
jaren via het internet deed.

Ik merk het dus wel weer.


door: inez 2006-01-03 19:15:35

Anoniem zei

ik haat sharoma pudding
ik haat trouwens alle soorten vla
ik heb het te veel op gedrongen gekregen

maar waar ik steeds weer aan moet denken is
zuster paulo
kennen jullie die nog ze deed de kapel,en dekte
ook altijd de tafel in de refter
ja zuster kleta agnes moest je altijd nummers
bij halen als je weer eens een
speel jurkje had gekregen die een ander kind te
klein was moest je die weer numeren mijn nummer
was 96 weten jullie als je ongesteld werd
mocht je naar de ruyter een pak maand verband
halen die je met een gordel aan moest doen
en maar nummeren
moest je tegen die vent zeggen mag ik een pak
maand verband
ging die vent je feliciteren bah wat baalde ik
daar van


dan laat mij sinds het overlijden van zuster
therese
niet meer los dat ik mijn eerste dode in
driehuis heb gezien
het was pater van de frander
hij lag op gebaard in de bezoek zaal
daar konden wij afscheid nemen

help me of ben ik de enige die zich herindert




door: helma 2006-01-03 20:37:29

Anoniem zei

ik wil ieder zijn privicy geven die dat nodig
heeft MAAR IK HEET RIETJE K (naam weggehaald
door inez 2404) BEN EEN KIND UIT DE
VOORZIENIGHEID en ik heb absoluut niks om me
over te schamen en dank god nog dagelijks dat de
nonnen zich over mij ontfermde ik heb er
gelachen en gehuild en in vergelijking tot
(mijn thuis0 kon ik er redelijk goed kind zijn
en veel streken met helma uithalen. Het
alternatief waren de verkrachtingen van mijn
vader dus HIEPERDEPIEP VOOR DE
VOORZIOENIGHEID!!!!!!!!!!

door: ria 2006-01-03 20:43:05

Anoniem zei

ben het helemaal met je eens mijn vriendinnetje
want als de nonnetjes er niet waren geweest wat
was er dan van ons te recht gekomen
in ons geval een perfecte oplossing
anders waren wij elkaar nooit t egen gekomen he



door: helma 2006-01-03 20:53:48

Anoniem zei

Lieve schatten allemaal,

Het is nu bijna 5 over 1 in de nacht en ik ben
net terug van de verhjaardag van mijn jongste
dochter, die op 3 jan 23 jaar is geworden. Tja,
een mooi poosje geleden, maar toch ff kijken op
de reacties van jullie. Natuurlijk hebben er
meiden van jullie er veel steun aan gehad en
daar dank ik God nog steeds voor. Ik ben niet
voor niets bij de Raad voor de
kinderbeschermning gaan werken. Die belangrijke
knuf en aai over de bol. En natuurlijk het
vervangende huisgezin waar allrlei dingen
gebuerde, tot geweld en allerlei trieste zaken
aan toe. Natuurlijk de beschermning die jullie
mochten genieten van de nonnen. Ik ben niet
tegen de nonnen, maar ook niet voor. Ik ben
gewoon objectief. Natuurlijk de dingen die we
haten, natuurlijk de leive dingen, ook ik mocht
ze mee maken. Natuurlijk ieder zijn mening,
gelukkig wel. Ik kom dan gezellig thuis, biertje
op, en ff kijken bij de rest van : mijn meiden".
Sentimenteel, jawel, want we hebben heel wat
dingen met elkaar mee gemaakt. Ntuurlijk ieder
zijn verdiet en leuke dingen, ook ik heb die mee
gemaakt. Veel pijn, maar overbrigt met de
kwaajongensstreken die ik uithaalde. Overleving?
Ja, voor mij wel, voor jullie duidelijk niet,
aar beide even erg, want al met al, geen gewone
situantie.

Meiden, ik ga stoppen nu, de drank werkt prima,
maar toch moest ik det ff met jullie delen. Ik
weet het gevoel, ik KEN het gevoel, in wat voor
situatoi dan ook. Al met al, de saamhorigheid
van ons allen. Dit blijkt wel weer.

Meiden, bedankt en dan nu

liefs Agnes.

ps: groetjes van Clemens. Ook hij was bij ons
kind op verjaardag en dan gewoon als oom, echt
geweldig en leen ekker gevoel. Het komt zoals
het komt.

Allemaal een dikke
kuzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

ps: lekker sentimenteel hé????
Moest ff.

door: Agnes 2006-01-04 01:20:34

inez zei

hehem zit nu al de hele avond te peinzen, Helma
en Agnes over wat jullie zeggen. En zoals je
allang wist ben ik het er harstikke niet mee
eens, maar ik moet zo ontzettend lachen om
jullie uitroepen. Meiden, gedraag je als
grootmoeders!

Ik ben trouwens wel blij dat je dat hier zo
zegt, hoor Rie.
Nee natuurlijk is er helemaal niets waarover jij
je moet schamen,
en al helemaal niet dat je een kind uit de
Voorzienigheid bent.
Maar dat wil niet zeggen dat het dus zo werkt,
en zeker niet zo gewerkt heeft!!!

Maar nogmaals: ik ben best blij dat je dit hier
zo schrijft, omdat dat natuurlijk een van de
belangrijkste problemen was en voor een hoop
mensen ook altijd gebleven ook en zelfs nog zo
is.

En niet alleen voor zorg-ontvangers. Dat is het
ook voor de zorg-gevers, de zusters -in ieder
geval geweest. Net zo goed als voor de
zorg-dragers. (de Congregatie) Ik denk zelfs dat
ze nog niet weten hoe daarmee op een open manier
mee om te gaan, dat zijn in ieder geval mijn
ervaringen ook de afgelopen 25 jaar met de
Congregatie.

Net zo min als die buitenwereld dat snapt,
volgens mij.
Ik zit nu even te denken aan een paar televisie
programma's bv. en de discussie waaruit dat heel
duidelijk werd.

Net zo min als die kerk dat weet. Of de
overheid. Alle 2 natuurlijk ook zorg dragers.
Dat blijkt duidelijk genoeg over de hele wereld
met alle problemen die hierover de laatste jaren
naar buiten zijn gebarsten.

En in een aantal gevallen zal zelfs de familie
zich nog schamen.

En ik dus ook. In ieder geval veel te lang
gedaan.
Niet zozeer omdat ik uit de Voorzienigheid kom.
Ik geloof niet dat ik me daar ooit voor
geschaamd heb ( behalve op de tandem door het
dorp met Therese achterop, zeker als ze dan ook
nog eens de slappe lach kreeg!)

Maar die schaamte zit er wel degelijk
ingestampt. Over een hele hoop dingen.
Tot diep in mijn ziel! En ik geloof er eerlijk
gezegd helemaal niks van dat dat bij anderen
niet zo is, in ieder geval zo is geweest.

En misschien is het wel mogelijk om daar hier
eens met elkaar over te denken. Ik zie wel.
Vandaar dus dat ik blij ben dat je dit zo open
op tafel legt.
Zelfs al ben ik het met wat jullie zeggen zeker
niet zomaar eens.
Maar ik neem aan dat je dat ook niet bent met
een aantal beoordelingen die ik hier verder op
dat log heb gezet.
Fijn en goed zo dus.
Dat is uiteindelijk het begin van ergens met
anderen over hardop over willen denken en
communiceren.
Ben benieuwd hoe dat gaat.
Merk ik wel, alweer dus. Bedankt!




door: inez 2006-01-04 01:56:40

inez zei

Helma, het spijt me maar ik kan me niets van die
pater herinneren. Ik kwam toen pater Vink er was
en later van der Sande(n?) . Maar het lijkt m
geen erg plezierige herinnering, zeker niet nu
in combinatie met het afscheid en de dood van
Therese. Of vergis ik me?

Paulo met 'r rooie koppetje. En haar
onwaarschijnlijk mooie haar toen die sluier er
eenmaal af mocht!
Ik kan niet eens denken aan slaapzalen zonder
aan Paulo te denken geloof ik.
Waar ik haar meer mee associeer dan met de kapel
en zeker de refter.
Ik heb me vaak afgevraagd hoe kippig die moet
zijn geworden, als het niet erger was, door haar
slaapzaal wachten bij Bonefatio op zaal.
Dan zat ze elke avond weer in het stikkedonker,
met alleen het licht uit de badkamer, met een
onwaarschijnlijk spoeltje naaigaren kant te
klossen.
Hele kleine priegel randjes. Ik heb het verder
nooit iemand zien doen. maar mijn toch wel erg
gek zijn op bepaald soort kant en het klossen is
zeker weten een erfenis van Paulo.
Er was niemand zo makkelijk in de maling te
nemen als Paulo. Keten op zaal begon altijd bij
Paulo. Zeker als ze in slaap viel op die stoel.
Maar ik denk eigenlijk dat geen van de zusters
door ons zo behandeld werd als Paulo. Haar in de
maling nemen was een sport, ze stonk er ook
altijd meer dan trouwhartig in. Maar ze was zo
trouwhartig en verschrikkelijk lief altijd, dat
volgens mij niemand het in de hersens haalde om
het ernstig te doen.
Of je gaf elkaar op de donder: van Paulo bleef
je af!
Volkomen onvoorspelbaar -in ieder geval voor mij
- kon ze ontzettend woedend worden, en dan was
jij goed de klos ook. Want zeker weten dat als
die je op die Engelmundus zolder zette, ze dat
vergat door te geven ook. Zodat als dan geen van
de kinderen wakker was gebleven om dat even
tegen Bonefatio te zeggen je er dus inderdaad de
volgende ochtend nog stond.

Aan Cleta en de naaikamer heb ik herinneringen
die mij zeer dierbaar zijn.
Niet alleen Cleta trouwens. Ook een van die
oudere meiden van van D. heeft er lang gewerkt,
volgens mij zelfs na haar weggaan. Daarna heeft
er nog een leek gewerkt. En alle drie hadden
*het* voor mij. Ik vond het heerlijk daar om in
die kast naast de spiegel de rollen stof te
mogen uitzoeken en aaien.
En de patroonboeken!
Hoewel ik vrees dat het mij aan een veel te dure
kledingsmaak heeft geholpen.
Die grote rieten mand onder de tafel met de
restjes was de beste schatkist die ik kon
hebben. Cleta maakte dromen waar!
Die menstruatie was een gruwel met vissen en al.

Ik was 35.
Maar ik wil vannacht die dromen en die lach om
en van Cleta.
Bedankt!

door: inez 2006-01-04 02:48:01

inez zei

Harstikke gefeliciteerd, met je dochter, Agnes

door: inez 2006-01-04 02:50:01

Anoniem zei

Hee Helma,
Zo, de mist is bij mij opgetrokken. Mijn laatste
biertje viel niet echt lekker, maar dat is te
zien aan de fouten die ik vanacht heb
geschreven. FOEI Ag.......
Het feest van onze dochter was erg gezellig,
hoopjes jongelui, staande receptie, hangtafels
in huis, (weet nu waar het woord hangjongeren
vandaan komt, hahaha) en dan teveel drank. Ik
drink bijna nooit, dus 1 of 2 biertjes en KNAL,
recht voor mijn plaat. Maakt niet uit, maar
misschien kan ik dan beter neit meer achter de
comp kruipen, hoewel, maken jullie me ook eens
van een andere kant mee!!!!!!!

Jij haat Saroma? Nou meid, dat is nog het enige
wat ik vanuit die periode nog wel lust. Vla en
yochurt lust ik helemaal niet. Gortepap gruwel
ik van. Havermout met stroop is bij mij niet
naar binnen te krijgen en dan van watergruwel
niet te spreken. Ik lust het allemaal niet meer.
Zr. Paulo kan ik mij net heugen, maar misschie
een plaatje erbij, wie weet. Namen zeggen mij
niet veel, gezichtjes wel.

Die pater kan ik mij wel heugen. Het heeft een
grote indruk op mij gemaakt, want het was de
eerste overledene die ik in een kist zag liggen.
Het kleine kamertje in het Missiehuis. Gadver.
Natuurlijk hebben er daarna velen gevolgt.
Begrafenissen, bedoel ik dan. Maar of hetnou
pater vink of v.d. Frande was, dat weet ik niet
meer. Pater v.d. Sande, daar heb ik nog een
fotootje van. En ik had altijd zoiets: die man
is anders, het lijkt net een vrouw. Daan en ik
hebben hem nog eens azijn laten drinken, toen we
de fles bisschopswijn hadden leeg gedronken
tijdens de straf om de kerkbanken in de boenwas
te zetten. Erg leuk. Ook de wijwaterkwast hebben
we eens laten vliegen. De schroef eruit gehaald
en bij de laatkomers voor het Lof, dan dompelde
hij goed die kwast in het wijwater en de
laatkomer kreeg een plons water over zich heen.
En ja, door zijn zwaai, weg harige kop van de
stok af. Straf kregen we weer van voor af aan.
GEWELDIG. We hebben ook eens de
statieschilderijtjes van de kruisweg omgekeerd.
Ach, wel leuk als ik hier aalemaal aan denk.

Tot zo ver weer ff.

door: Agnes 2006-01-04 13:07:23

Anoniem zei

Helma,
Ff terug te komen op de foto's van de reunie,
ben jij die dame in dat paase pakje? Nu ga ik
alleen op de witte kaartjes van je af hoor, van
de foto die op de msn stond, die met Jill.
Rietje de Gr staat schuin dan achter je en
Daniël, nog met snor, naast zijn zus. Henk
erachter. Naast Daan Truus M.

Als er ooit weer eens een reunie komt, dan
zullen wij er zeker bij aanwezig zijn. Als ik er
bericht vankrijg, tenminste.

De grootjes herken ik natuurlijk allemaal wel,
de rest niet zo. ik heb 6 foto's van de reunie.
Knap hé, ik ben er zelf niet eens geweest. Onze
oudere zus wist het wel, maar had het niet door
gegeven. Die zijn helemaal 3-huis af.


groetjes

door: Agnes 2006-01-04 13:17:44

Anoniem zei

De typles van vroeger heb ik wel gehaald, maar
hier zit iik aardig wat fouten neer te zetten,
schandalig.

hahahahaha

door: Agnes 2006-01-04 13:20:41

Anoniem zei

Inez,

En NEEEE, ik ben geen grootmoeder.
(was het maar waar) want er zijn dingen in het
leven die je niet voor het zeggen hebt. Dus niet
zomaar wat roepen!!!!!!!!!

door: Agnes 2006-01-04 13:27:03

Anoniem zei

Schaamtegevoel????????

Nou, daar heb ik totaal GEEN last van.

1. je bent wie je bent. ( je eigen karakter en
aard)
2. de situatie waar je uit komt, heeft ervoor
gezorgt dat het zo ging en die heeft je
"gevormd". (geen vrijwillige keuze)
3. we waren er allemaal te klein voor om er
schuld aan te hebben.
4. voor verschillende van ons was 3-huis de
UITKOMST. (redding)
5. gelukkig dat 3-huis er voor hun wel was, want
wat ik nu allemaal lees en hoor zijn het
prachtmeiden geworden. (respect hiervoor)
6. voor andere heeft het veel verdriet
veroorzaakt. (voor ieder persoonlijk)
7. 3-huis is wel de basis voor ons allen geweest
in de NORMEN en WAARDEN, maar hoe ga je er zelf
mee om.
8. Niet je omgeving en de woning maakt de mens,
DAT DOE JE ZELF.
9. 3-huis en/of de nonnen hebben ons wel
dicipline en etikettes mee gegeven.
(het LUISTEREN naar elkaar en NIET oordelen
over een ander)

Zo, hebben we weer aardig wat puntjes om over te
bakkeleijen. Ik ben wel ff lekker bezig op de
side, moet ik zeggen.

Groetjes

door: Agnes 2006-01-04 13:43:02

Anoniem zei

gogogo agnes

door: helma 2006-01-04 13:56:01

Anoniem zei

ik lag me dood om die gortepap
heerlijk vond ik dat
maar weten jullie nog dat we een keer stekselpap
kregen
riet dat weet ji vast nog
tegen over de voordeur van ons witte huis waren
de kippen hokken
de auwel dat er over bleef van de hostisch ging
naar de kippen
wij zochten dan altijd of er nog goeie hostisch
bij lagen en pakte die mee om kerkje te spelen.
germana was daar zo boos over dat we een keer
daar pap van kregen en alleen dat
zie nog steeds iedereen huilen omdat ze het zo
vies vonden
ik heb heel wat bordjes leeg gegeten wnt ik vond
het heerlijk.



ja pater vink kwam na pater van de frander en
daar na pater van de sander
die is later uit zijn abt vertrokken om te
trouwen met juffr carolien
zuster therese had nog wel contact met hem maar
bij germana
was vreselijk boos op hem was natuurlijk onder
haar ogen gebeurd

2404 van Inez:
Correctie na Pater Vink kwam inderdaad
v.d.Sande, er was geen v.d. Frander.
De informatie dat deze getrouwd is met juffr.
Carolien etc. is geen informatie maar een
"overlevering", Helma was in die periode al weg
dus geeft slechts informatie van een ander
gekregen door! Lijkt mij hierbij niet correct.
Deze informatie komt uit de beste bron: de man
zelf. dus: correctie.


door: helma 2006-01-04 14:05:07

Anoniem zei

heb ook nog wel een foto waar zuster paulo op
staat hoor

door: helma 2006-01-04 14:28:57

inez zei

Sorry, ik lees jullie, en moet nogal lachen.
maar ben even heel druk , te druk om te reageren
verder nu. (en zeker door die
steekselpap....brrrr)
Daarom aalleen maar even zwaai zwaai nu en door
rennen,

Agnes, beetje snel op je ziel getrapt hoor, vind
je niet? . Maar natuurlijk spijt me dat indien
dat door woorden van mij gebeurde over
grootmoeders.
Wat je verder schrijft over schaamte. BEDANKT!
http://devoorzienigheid.punt.nl/index.php?r=1&id=265853&tbl_archief=0

daar stond het al op je te wachten ;)

doeg

door: inez 2006-01-04 16:55:15

inez zei

Ben hartsikke benieuwd naar Paulo, Helma.
Mocht je zin, tijd en energie hebben: graag
natuurlijk. Ik ben zelf ivm die vriendin nogal
aan het rennen. Maar heb mijn MSN openlaten
staan.
Dus mocht je een foto willen en kunnen sturen,
is dat zo technisch volgens mij dus ook
mogelijk? Geloof ik? Hoop ik? Kortom: ik moet
eens slim worden over computers.

Doei

door: inez 2006-01-04 16:59:11

Anoniem zei

ik wil niet vervelend doen hoor inez
maar waarom zeg jij dat wij ons moeten gedragen
als grootmoeders
we zijn oma ja riet en ik maar hele moderne
opa,s
grootmoeders zittenachter de geraniums
ik heb die niet in huis en zal dat ook nooit
krijgen
ik weet niet of jij ooit van het miniscript heb
gehoord.
is namelijk een therorie die ik heb gehad
daar vind je termen in van stoppers
en kan dus wel oa zijn maar ben gestopt met
volwassen worden
helaas voor de groot moeders maar prima voor mij

door: helma 2006-01-04 18:25:10

Anoniem zei

Hoi Inez,

Snel op mijn ziel getrapt, jammer joh, dan kun
je me niet.
Maar al met al ( in het verleden tussen ons) kun
je me nog steeds niet en het allerleukste is: je
zult mij dus ook nooit leren kennen. Dit blijkt
wel weer uit je antwoord. Einde oefening.

Het ging mij, in het algemeen, dat je niet
zomaar iets moet schrijven of roepen, daar je er
andere mensen mee kunt kwetsen.
Voor hetzelfde geld is er een van ons die nooit
een kindje heeft mogen krijgen, al eens over
nagedacht????
En dit misschien wel heel graag hadden gewild.
Bij mij valt dit dus onder de categorie TACT.

Ook op een webside moet je kunnen bedenken dat
er andere mensen zijn die dit allemaal kunnen
lezen.

Al dat gedoe over sexueel misbruik en zo, kan
dus zeer kwetsend zijn voor andere mensen die er
wel mee te maken hebben gehad en net uit een
gigantisch dal omhoog klimmen.

Ik persoonlijk, en lees nu maar goed het woordje
IK, vind dat je er erg druk mee bezig bent. Maar
dit vind IK dus.

Maakt me voor de rest niets uit, maar ik dacht
dat het rekening houden met elkaar wel boven in
het vaandel mocht staan.
Tenslotte zijn we allemaal kinderen van de
rekening geweest en misschien sommige nog zijn.

Dus al met al, we kunnen het lijstje af gaan
werken.

Groetjes



door: Agnes 2006-01-04 18:29:21

Anoniem zei

Herm,

BEDANKT

liefs Aggie

door: Agnes 2006-01-04 18:30:41

Anoniem zei

had ff gezien dat riet en ik inmidels opa,s zijn
geworden
inez wil je dat ff veranderen in oma
ben net ff wezen kijken maar ben toch een
moderne OMA(LOL)

door: helma 2006-01-04 18:35:32

Anoniem zei

Hoi meiden en Daan,

Was ff gezellig om elkaar zo, in groepsverband,
op de msn te spreken. Vele raakvlakken die we
nog steeds hebben met elkaar, erg grappig.

Daan was ineens pleitte, maar oké, Helma lag er
ook ineens vanaf.
De afspraak staat wanneer we eens bij elkaar
gaan komen. De genodigde, dan wel te verstaan.
Lijkt me onwijs gezellig, dus we moeten ff een
data prikken?

Voor verschillende is het "bij elkaar in de
buurt wonen"een ideale oplossing.
Samen een leven in een tehuis te wonen, en dan
bijna bij elkaar om de hoek, echt geweldig. Ik
heb al heel wat contacten met verschillende van
ons.
Die dus bij mij om de "hoek"wonen. Ideaal.

Ik spreek jullie wel weer

groetjes
ps. ik kon het ff niet
laten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

door: Agnes 2006-01-04 22:01:18

inez zei

waarom schrijf je dat hier eigenlijk, Agnes?


door: inez 2006-01-04 22:19:33

Anoniem zei

Gewoon inez, zodat de andere die dit lezen weten
dat er nog veel meer mogelijkheden bestaan om
elkaar te ontmoeten.

Jij spreekt toch ook mensen over de msn?
En jij schrijft toch ook hier? Dus wat is het
probleem?

Nou, dus ik ook om nog meer mensen te ontmoeten,
kan alleen maar toevoegen en uitbreiding
veroorzaken.

En misschien zijn er nog meer mensen die elkaar
willen ontmoeten en de contacten willen
herstellen. Kijk, en als het dan klikt, dan kunt
men elkaar toevoegen op de msn en praat je wat
vrijer met elkaar en kun je ook gewoon de mensen
bij naam, voornaam en zo noemen. De adressen
uitwisselen, want dat kun je niet op een webside
doen.

Er zullen gerust nog wel meer mensen komen lezen
en kunnen zij elkaar terug vinden. Maar de privé
gegevens kun je beter over de msn uitwisselen,
zo simpel ligt het dus. Ik verwijs genoeg mensen
naar deze side toe en daar krijg ik dan wel eens
mail van dat ze bepaalde mensen terug gevonden
hebben.

En nu vond ik het gewoon eens gezellig om het op
deze manier te beleven.

Groetjes

door: Agnes 2006-01-04 22:31:16

inez zei

je blijft verbazen, agnes!

door: inez 2006-01-04 22:34:04

Anoniem zei

Hoi Inez,

Ik heb je toch al uitgelegd dat je mij totaal
niet kunt?
Waarom dan al deze verbazing?

Je doet hetzelfde met iedereen, en van mij vind
je het vervelend?
Beetje apart en zeer zeker: JAMMER.

Ik doe hetzelfde als jou.
Dus wie verbaast nou,
wie...................................?
Groetjes.

door: Agnes 2006-01-04 22:41:29

inez zei

Je hebt gelijk, Agnes. Ik ken je inderdaad niet
anders dan van een paar contacten de afgelopen
jaren over de Voorzienigheid. Jij deed een
oproep zoals ik die had gedaan. Ons
email-contact was nogal vergelijkbaar met wat
hier nu gebeurt, dus stopte.

Blijft dat het nogal verbazingwekkend is voor
mij iemand dit te zien uithalen op een website
van een ander.
Vandaar dus dat ik mij dat inderdaad zat af te
vragen.
Omdat ik met mijzelf de deal heb gesloten mij
mbt. de Voorzienigheid, dus ook mbt Driehuis,
zaken hardop nu af te vragen en te bedenken -
kijk maar even bij dat uitgebreidde profiel -
hoort het stellen van die vraag daar dus
inmiddels ook bij.

door: inez 2006-01-04 22:51:28

inez zei

En of ik het vervelend vind? Zo ver ben ik
eigenlijk nog niet. In een andere situatie
absoluut. Nu hoort het alleen maar bij een
aantal zaken rond dat denken over de
Voorzienigheid. Dus echt vervelend? neu, nog
niet.
Maar wat niet is kan natuurlijk nog best komen.
Vooralsnog bied je me alleen maar de gelegenheid
ook hier over na te denken, en da's natuurlijk
ook nooit weg.
Dus wat dat betreft: bedankt.
Want laten we realistisch zijn, als ik het
namelijk wel vervelend zou vinden zou ik je toch
eenvoudig de toegang blokkeren en je bijdragen
weg halen?

door: inez 2006-01-04 22:56:17

Anoniem zei

Hoi, Inez,
Waarom doe je alleen een sigaretje, of wilde je
er even over nadenken?
En wat ben ik aan het uithalen? Kun je daar wat
duidelijker in zijn?

Als de andere jou antwoord hierboven over
blokkeren en bijdrage weghalen lezen, dan weten
ze ook meteen waar hun woordjes en zo gebleven
zijn, want dat recht heb je namelijk als
BEHEERDER. Niemand anders doet dit. Ook ik ken
de wetten van het internetgebeuren. Wij mogen
geen volledige namen neer schrijven, jij wel?
Onze schooltijd zit er al lang op en je kunt
geen baas willen zijn over een stel volwassene.
Je kunt wel mede-volwassenen zijn.

Ik hoop dat de rest hetzelfde beeld van jou
blijven behouden dat ze van je hebben, maar dat
is jou verantwoording. Het staat er allemaal erg
vervelend op. Maar oké, het zegt wel iets over
de persoon die het heeft geschreven.

En als jij vind dat je mij moet blokkeren, vast
doen, maakt mij totaal niets uit.
Nogmaals, je kunt me niet, dus ook niet kwetsen,
zoals al eerder geschreven. Daar ben je al
begonnen met vervelend te doen. Beetje JAMMER.

Msn, geen probleem, doe je zelf ook, dus ik zou
het zeer op prijs stellen geen dreigementen naar
me te uiten over blokkade en/of verwijdering,
ben ik dus echt niet van gediend. Ook daar is
een wet voor namelijk, net als het
internetgebeuren. Stop met het moeilijke gedoe
en doe eens normaal gezellig mee. Niet zo mal
doen. Ik had het leuk gevonden als je de mensen
gewoon liet uitspreken, geen dingen veranderd en
gerichter antwoorden geeft, zoals de taak van
een BEHEERDER behoord te zijn, niets meer en
niets minder. Geen "hanengedrag" over een
"eigen webside".

Ik zal het blokkeren en verwijderen als niet
geschreven beschouwen en morgen gewoon weer
opnieuw beginnen, misschien kan jij dat ook?

Groetjes en welterusten.



door: Agnes 2006-01-05 00:03:35

inez zei

Je leest slecht, meissie!

Er staat hier namelijk helemaal nergens dat ik
een web beheerder of wat dan ook ben of zou
zijn.
Een paar jaar geleden toen wij elkaar ontmoetten
vond jij dat er een groep moest komen.
Ik heb je toen duidelijk gemaakt dát en wáárom
ik voor die eer bedankte.

Wat ik wél wil, deed en doe staat in de
betreffende internet oproepjes voldoende
duidelijk, al jaren. Staat in het uitgebreidde
profiel. Ook voldoende duidelijk lijkt me.
Zo niet, hoor ik de vragen om verduidelijking
wel.

We hebben op veel verschillende manieren geleerd
te delen
en moeten (leren) delen in De Voorzienigheid.

We zijn geen kinderen meer!
Maar zijn zélf verantwoordelijk voor hoe en wat
we delen.

Voor mij betekent dat het verschil tusen
moeten willen en willen moeten!
Het (hebben) leren ontdekken wanneer ik moet
Gehoorzamen en wanneer ik moet luisteren.

Ook dát is deel van mijn erfenis, mede uit De
Voorzienigheid.
Reken maar dat ik die nooit meer kwijt wil !



door: inez 2006-01-05 00:07:44

inez zei

't is 3 koningen morgen, joh.
Ook mijn kinderen zijn opgegroeid met
driekoningen koek en een boon. Niet alleen door
de Voorzienigheid, het hoorde ook bij de
achtergrond van zowel hun Pa als mijn thuis.

Ik hoop dat ook jij en ieder die dit leest daar
goede herinneringen aan kunt/kan hebben, in
ieder geval zoals dat in Driehuis werd gevierd.
Zelfs al kan je geen Saroma meer zien, misschien
heb je wel een eigen (taart)vorm ervoor
gevonden. Of helpt dit je om morgen een boon te
verstoppen en weer te vinden om een wens te
mogen doen!
Geniet er dan vooral van!

Driekoningen zagen een sterre!!

Ik kies geen patat!
Maar een film.

Driekoningen, driekoningen
geef mij een nieuwe hoed
want mijn oude is versleten
en dat mag mijn moeder niet weeeeeee ee ten
en mijn vader heeft het geld
al op de toonbank uit geteld.


door: inez 2006-01-05 00:40:08

Anoniem zei

Hoi Inez,

Mijn naam is Agnes en géén meissie. Ik heb
namelijk nooit een naamswijzeging gedaan. Voor
de rest, wat je allemaal nog schrijft, is voor
mij niet relevant genoeg om hier verder nog op
door te gaan. Ik heb belangrijke dingen te doen,
die ik waardevoller vind.

De dingen over het internaat is voor mij alleen
maar een leuke toevoeging voor mijn albums. Deze
verhaaltjes komen dan ook allemaal in een
verzamelboek bij de foto's. Erg leuk, mijn
tijdrovend werk.

Dus ik ga gewoon over tot de orde van de dag.

Groetjes

door: Agnes 2006-01-05 13:04:25

Anoniem zei

Hallo allemaal,

De datum van 3-koningen heb ik, op de een of
andere manier, zal wel met hier intern te maken,
verschoven. Ik zit om deze tijd altijd met
verschrikkelijk veel verjaardagen. Maar kan het
mij allemaal nog heel goed herinneren.

De koningen, met stoffen kameel, waar er 2 onder
zaten, zie ik nog zo de groepen langs gaan. En
dan maar spitten in het toetje wie de boon had,
erg leuk. De boon heb ik nooit aangetroffen, de
wensen hadden we allemaal ten over. Maar een
mens moet ook wel iets te dromen hebben, dacht
ik zo.
Zo wens ik vandaag dat mijn migraine gauw weer
over mag gaan.

Ik hoop dat er andere nog leuke verhalen over
3-koningen hebben?
Kan ik het leukste verhaal bij de foto's doen,
wie durft?

Zelf hebben wij dit feest niet intern
uitgevoerd. Na de 3-huis periode ben ik de kerk
"anders" gaan zien. Geloven wel, maar niet meer
zo extreem als bij de nonnen. Ik val ook niet
onder de categorie mensen die in de kerstnacht
naar de kerk gaat. Ik stap er zo wel eens
binnen. Kleine kapelletjes hebben mijn voorkeur.
Daar kan ik echt naar op zoek gaan en rem dan
ook af als ik een leuk kapelletje zie staan.

Wie, o, wie, heeft er een leuk verhaal over de
drie koningen???

Groetjes.



door: Agnes 2006-01-05 13:14:55

Anoniem zei

hallo ik ben daan d g (naam weggehaald door inez
2404) waar gaat het hier eigenlijk over
ik blijf mij verbazen.maar ik hoor het wel weer
groetjes daan

door: daan d g (naam weggehaald door inez
2404) 2006-01-05 17:37:42

inez zei

Ha Daan! Over de Voorzienigheid, Daan.
En soms vooral over volwassenen die kinderen
waren in die de Voorzienigheid.
Mijn geschiedenis. Die ik deelde ook met jou en
met en met en
Dus los aub mijn nieuwsgierigheid even op bij
die prachtige foto van Helma
over dat blonde kereltje onder die hoepel.. Ben
jij dat nu wel of niet?
Misschien wil je verder nog wel wat anders delen
over die gezamelijke
geschiedenis?

http://devoorzienigheid.punt.nl/beheer/reacties.php?Id=271988




door: inez 2006-01-05 18:05:05

Anoniem zei

Hoi Daantje,

Ik zie dat je de webside weer gevonden hebt? Dus
ik had toch de goede doorgegeven. Ik zat een
beetje met al die punten en punten. Sla hetnu op
in je favorieten? Dan raak je het weer niet
zoek.

Maar het is goed gekomen.
Voor de rest moet je je eventjes inlezen, maar
het zijn heel wat side over van alles en nog
wat. Ik heb vandaag alles eens goed gelezen en
belezen.

Veel info over 3-huis en foto's over die tijd.
Sommige hebben met Amsterdam te maken, je
herkent het vanzelf wel. Een hoop historie, da's
wel erg leuk.

Ik zie je.

door: Agnes 2006-01-05 20:23:08

Anoniem zei

Hallo Inez,

Ik heb je de foto's van mijn man en zwagers
gestuurd.

Groet,
Jolanda


door: Jolanda 2006-01-05 21:04:23

inez zei

Leuk Jolanda, dank je wel. Ze komen eraan !

door: inez 2006-01-05 23:55:35

Anoniem zei

alser wat te melden is stuur het dan maar naar
mijn msn
want ik krijg niks geopend groetjes daan

door: daan d g (naam weggehaald door inez
2404) 2006-01-07 14:03:52

inez zei

Sorry Daan, ik begrijp niet wat je bedoeld met
ik krijg niks geopend. kun je aub wat
duidelijker zijn? Dan kan ik misschien een
oplossing vinden.
Ik kan proberen om het rijtje met reactie's
langer te kunnen maken dan de laatste 10,
misschien lukt dat, weet ik niet, mogelijk is
dat handiger.
Maar verder werkt het zoals ieder ander weblog,
en kom je dus via de rubrieken ook een eind
komen.

Ik heb al een week of 2 hard zitten piekeren of
ik,
gezien de reacties die er komen dit wilde
splitsen en er dus een soort foum van wilde
maken, eventueel zelfs allen over Driehuis bv.
maar heb besloten dat ik dat niet wil.

Ik heb geen zin om een forum op te zetten omdat
ik die verantwoordelijkheid niet wil nemen; ik
heb geen zin om moderator te gaan spelen over
(een goep van ) volwassenen rond de
Voorzienigheid ( Driehuis)
Ook niet een individu trouwens.
Zo'n groep is geen vrijwillige maar een
gedwongen keus en daar doe ik, zo niet aan mee.

Maar vooral : ik heb te lang in Voorzienigheid
groepen geleefd, en dat ga ik om dat verleden
niet nog eens doen, ook niet virtueel.

Ik deel mijn gereedschapskist en maak alleen
mijn eigen grenzen duidelijk.
Niet met "kinderen" maar met individuele
volwassenen in een wereld wijd web.
Da's nogal een basis keuze.

Dank je voor je vraag!
Het was leuk me zo te kunnen realiseren hoe
fundamenteel die keuze eigenlijk is.

Maar nogmaals ik zal eens proberen rond die
rubriek reacties, en verder iedere suggestie
meer dan welkom natuurlijk.

door: inez 2006-01-07 19:27:25

inez zei

in bovenstaande reacties van anderen zijn door
mij -gezien mijn inmiddels opgedane verdere
ervaringen - enkele zaken veranderd. War dit het
geval is staat dit er, met de reden, bij.
Ditzelfde zal wellicht de komende dagen ook in
andere reacties gebeuren, zonder dat hiervan
verder apart mededeling wordt gedaan.

door: inez 2006-04-25 23:58:26

Anoniem zei

DE FOTOS DIE JULLIE ALS EERSTE PLAATSTE MET DIE DRIE JONGENS,
DAT ZIJN ARIE, THEO EN LEO K.
ZIJ KWAMEN VAN JONGENSTAD AMSTERDAM, NAAR DRIEHUIS.
DUS HET ZIJN DE DRIE AMSTERDAMMETJES EN ZIJ ZATEN ALLE DRIE BIJ MIJ IN DE GROEP VAN ZR. ANOINETTE EN ZIJN LATER EERST ARIE EN DAARNA THEO EN LEO NAAR EEN BOER IN DE POLDER GEGAAN ZOVER IK DAT NOG WEET

LIEFS VAN HENNY A / V
KARIN

Anoniem zei

HALLO ALLEMAAL,

IK BEN HEEL BLIJ MET DE FOTO'S DIE JULLIE HEBBEN GEPLAATST.
NU HEB IK EINDELIJK 4 FOTOS WAAR IK OP STA EN DAT ZIJN OOK DE ENIGE DIE IK NU HEB VAN MIJN JEUGD.
IK ZOU WILLEN VRAGEN OF ARIE NOG WAT FOTOS VAN DE GROEP HEEFT IK HEB VERDER HELEMAAL NIETS
MISSCHIEN ZIJN ER MEER MANSEN DIE NOG WAT OUDE FOTO'S HEBBEN.
MISSCHIEN WILLEN JULLIE DIE OOK PLAATSEN ZO DAT IK KAN KIJKEN OF IK ER OP STA.
IK BEN IN DE JAREN 1953/54 TOT EN MET DE 1960 IN DIRHUIS GEWEEST.
MOCHTEN JULLIE WILLEKE R NOG EENS SPREKEN MISSCHIEN HEEFT ZIJ NOG WAT VOOR MIJ UIT EEN ANDER HUIS.
FIJNE FEESTDAGEN EN EEN MOOI GEZOND EN LIEFDEVOL 2008 TOEGEWENS.

LIEFS VAN HENNY A / V
KARIN

Anoniem zei

HOY DAAN,

DOE DE GROETJES AAN HENK EN JOUW DIE HEEFT ZO'N MOOI BLAUW EN BRUIN OOG VOND IK ALS KIND HEEL APART.
LIEFS HENNY A
NU KARIN