12 dec 2005

12-12-05:uit H's erfenis 1

12 December 2005 23:41:32

wie herkent wie? Daan de G. in overal vooraan onder die hoepel? Daar boven zijn broer? Clemens van L op zijn hurken ahter het manneke met de koffer? Het lichte hemd van die 2 staande mannen zou Harry B kunnen zijn ? met zijn hand op de schouder van Rob R.? Dankzij Agnes v.L. (zie de reacties) komen hier dus nog een paar namen bij: Henk d. G., Willy K. dat kleine ukkeltje met zijn hand voor zijn mond, een van de jongens van G...s, Bart B...m en een van de jongens van R....s.

19-12 Ans de J. én Zr. Angela zijn er net als ik van overtuigd dat die kleine witkop onder de hoepel Daan d. G.is, met daarboven volgens Ans Daans broer Henk; zij herkent verder Eric, Charles R....s, Bart B...m en inderdaad ook Harry Bu....
Ik meen alleen Helma v.d.M (handen in haar jurk) Harry B midden naast manneke op koffer??, Clemens v L op zijn hurken met omgedraaide koppie en misschien Ans de J. met jas met touwtjes? te herkennen. Misschien Hans R. dat kleintje liggend onderop daarnaast met bril en hondeketting Rob R.? Iedere suggestie meer dan welkom! En waar komt die hond in vredesnaam vandaan? de rest volgt vandaag!


19-12 en stom genoeg ben ik Ans d. J. dus vergeten te vragen of zij zich zelf herkent in dat inmiddels raadselachtige meisje in die regenjas.... Maar wie weet wat er nog komt.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is inderdaad Clemens op de foto en heeft hij
deze al.
De hond hebben we inderdaad een poosje gehad en
die bleek van een juffrouw te zijn, welke juf
ben ik kwijt, maar herkenbaar.
Dan zie ik inderdaad Ans de J, Harry B, Helma,
een jongen R.naast Clemens en Bart B.

Dank je wel voor het toesturen.

Met vriendelijke groet, Agnes

door: Agnes de Kroon 2005-12-12 11:10:20

Anoniem zei

Hallo Inez,
Onder de hoepel is Henk de G.
En helemaal vooraan, in het midden, denk ik dat
het Willy K. is, die tegen de koffer aan zit. De
jongen die op de koffer leunt is er eentje van
G. Op de bovenste foto lijkt de dame in regenjas
mij meer op Ada D, maar dat weet ik niet zeker.
Er staan er verschillende ui K2 op, maar ook
veel uit het Witte Huis.

Groetjes Agnes


door: Agnes de Kroon 2005-12-12 11:16:30

Anoniem zei

Agnes, je bent fanstastisch! Dat Henkie-manneke,
wat mooi! Is dat andere blonde jochie achter
hem ook een broertje?
Staat Daan er bij?
Zou je aub nog eens duidelijker willen maken
welke kinderen jij herkent als je zegt dat je
Ans de J. ?
En die jongen R. naast Clemens, bedoel je Hans
of Rob ook te zien in dat groepje? of dat
jongetje aan Clemens andere kant?

Ik moet eens iets slimmers bedenken dus om die
kinderen herkenbaar te maken... even over
piekeren nog. sorry.

Kun jij aan de hand van Clemens, Henk en Helma's
leeftijd schatten wanneer deze foto ongeveer
moet zijn?

Of jij misschien Helma?

Ik heb moeite met Ada D te herkennen in die
regenjas.

Leuk trouwens dat jij zegt die moeten uit het
witte huis zijn. Je benadrukt daarmee de
scheiding die er inderdaad is ontstaan ook in
mijn beleving tussen het hoofdgebouw en het
witte huis, toen dat er eenmal was.
Maar ik heb toch de indruk dat deze foto's ouder
zijn dan het Witte Huis.

Peins aub nog eens even door. En hopelijk laat
je dan nog een paar verhalen horen die jij, al
dan niet in combinatie met Clemens en Daan erbij
weten.

Zeker weten dat we met jullie kennis een heel
eind kunnen komen in de foto puzzels! Wie weet
wat het nog gaat opleveren. Harstikke leuk dus!


Ik ben overrigens Clemens email kwijtgeraakt, en
hij schijnt zijn adres inmiddels te hebben
veranderd. Kun jij mij helpen aan zijn huidige
adres of hem vragen of hij mij een mailtje
stuurt?

Bedankt en hopelijk tot gauw!

door: inez 2005-12-13 01:57:26

Anoniem zei

Hallo Inez,

Nou, daar gaan we weer, ff kijken: De B staat
voor Bu...., uit K 2, (nog een ) B is voor
B..m, uit K 2, Daan staat er niet op maar zat
ook in K2, net als ik. De R staat voor R..r uit
K2, de G voor G...s uit K2, de K voor K..r, dat
is dat kleine kereltje met zijn handje voor de
mond en die zat bij Aloysia, 1ste groep beneden
in het hoofdgebouw, voor de rest herken ik op de
andere foto's onze Hennie, Helma met haar
handjes in het schortje, ik sta er niet op, maar
ik dacht wel weer op de andere foto op jou eigen
webside. Ik heb alle foto's ff in een mapje
geklapt en kan ik ze op mijn gemakkie uit
zoeken, maar dan verneem je dit wel weer, als ik
nog meer kinderen herken? Momenteel ben ik erg
druk met mijn werk, dus gun me eventjes wat
tijd. Ik schat Clem daar zo rond de 10 a 12
jaar, dus dat is net voor mijn tijd van 3-huis.
Ik ken ze allemaal wel, alleen uit het Witte
Huis niet zo goed. De nonnen herken ik vrij
redelijk en bij Robertus ben ik een paar jaar
geleden nog geweest.
Dus ook ik blijf wel door zoeken.

Groetjes Agnes

(19-12 achternamen weggehaald door inez ivm
privacy personen)

door: Agnes de Kroon 2005-12-13 15:48:32

inez zei

Daan, zoals je kunt lezen ben jij door zowel
Ans, Angela als mij herkend als dat prachtige
witte mannetje. Agnes denkt dat dat Henk is, dus
hopelijk kijk jij nog eens even goed in de
spiegel en vertelt ons de uitkomst.

door: inez 2005-12-19 22:14:56

Anoniem zei

het meisje met de jas met touwtjes is inderdaad
mijn zus Ans de J.

Nico de J

door: Nico 2006-02-28 09:53:18

inez zei

Ha Nico, harstikke leuk ook van jou hier een
berichtje te vinden!
Maar zoals je ziet heb ik ook bij jou -zoals je
zelf erboven al deed - even je naam weggehaald.
Ik ontdekte, tot mijn niet stomme verbazing
overigens, dat dat meisje inderdaad Ans was,
doordat ik haar herkende in het orkest.
( http://driehuis-voorzienigheid.blogspot.com/
bij optredens ).

Vond het leuk zo te ontdekken dat sommige
situaties dus vertrouwder zijn dan anderen zijn,
waardoor je iemand of iets herkent of ziet.

Ik hoop dat het ook voor jou een leuke, of in
ieder geval goede, ervaring is een deel van je
leven op internet zo terug te zien. Weet je
welkom opmerkingen, gedachten of foto's
(grinnik) natuurlijk. Ik wil erg graag juist van
mannen wel eens wat meer horen, dus mocht het je
inspireren tot het delen van
gedachten(vlagen)... graag!

Voor nu in ieder geval bedankt voor het
organiseren van een paar erg leuke en fijne
herinneringen aan Ans (naast het gehijg in mijn
nek dat ik haar dat mailtje even moet sturen).
Niet alleen mijn eerste woorden Spaans kreeg ik
van Ans, die zus van jou had -naast of misschien
wel juist door haar relativerende gegiebel - een
hele sleutelbos met spannende dingen over hoe de
wereld misschien wel in elkaar zat voor mij!
Jammer genoeg kan ik mij bij jou je gezicht nog
niet voor de geest halen, wel een aantal brokken
herinneringen, maar ze passen nog niet ...het
blijven niet- geintegreerde brokjes rond die
speelplaats, het oude huis en Ursula. Maar wie
weet.... Maar vooral: bedankt voor een leuke bak
koffie die je dus zo organiseerde!

door: inez
devoorzienigheid.punt.nl 2006-02-28 16:59:24

Anoniem zei

Ha die Inez,

Was wat aan het surfen toen ik gisteren geheel
toevallig deze site tegenkwam. Erg leuk om
bekende namen en fotos, uit het verre verleden
zo tegen te komen. Ik zat samen met mijn
broertje en zussen in Driehuis van ongeveer 54
/ 55 tot 60/61.

Ik kan me jou niet herinneren. Wel velen namen
zoals Rob. R en Harry B. enz enz. De namen van
de zusters kan ik me ook nog erg goed
herinneren. Hoe zou ik die ooit kunnen vergeten.
Mijn zussen zijn later weer opnieuw in Driehuis
terecht gekomen. Ik kan me herinneren dat ik
toen nog eens bij ze op visite ben geweest. 1963
? Ik logeerde toen in het witte huis dat toen
nog niet zo lang bestond. Toen ik wat ouder was
ben ik nog eens met Ans op bezoek geweest bij de
zusters. Ze woonden toen in IJmuiden. Na een
jarenlang leven in Rotterdam woon ik sinds
enkele jaren weer wat dichter in de buurt van
Driehuis en ik kan het dan ook niet laten om van
tijd tot tijd even op de motor te stappen en een
ommetje te maken naar Driehuis. Even wat
jeugdherinneringen ophalen. Goh jeetje, er komen
nu zoveel herinneringen los. S óchtends vroeg
aardappels pitten in de kelder, etensresten
brengen naar het missiehuis voor de varkens
daar, zuster Jozef die voor de kippen zorgde. (
ze slachtte ze ook zelf op een minder leuke
manier) Zwem les in IJmuiden. Mijnheer Struik de
schoolmeester, Ik zou hem later nog eens
tegenkomen in en ander tehuis. Het opblazen van
de bunkers tegenover de school. Later zijn er
toen huizen gebouwd. De tochtjes naar
Beeckestein, ik ben een paar jaar geleden nog
eens naar toe geweest en trof daar toen een
prachtig gerestaureerd landhuis aan. Nooit
gedacht dat ik daar nog eens binnen zou kunnen
rondkijken. En voor degene die het zich mochten
afvragen, ja de dikke boom staat daar nog
altijd. Verder de tochtjes naar Duin en
Kruidberg en naar het strand in IJmuiden. Ik
weet nog dat ik erg veel ziek was en dan door de
nonnetjes werd verwend. Niet dat ik zo’n
lieverdje was hoor. Ik kan me nog herinneren dat
ik regelmatig voor straf werd opgesloten in de
verwarmingskelder. Geen probleem voor mij want
door het raam was ik dan weer snel op de
speelplaats. Later werd ik wel eens opgesloten
in een toilet op de bovenste verdieping. Ook
geen probleem want via de bliksemafleiding klom
ik dan weer snel naar beneden naar de
speelplaats. De herinneringen aan die tijd zijn
voor een ieder verschillend. Die van mij zijn in
ieder geval waar het de zusters bereft
overwegend positief. En Foto,s??? die heb ik
niet veel uit die tijd. Maar ik zal eens kijken
en mail ze dan wel door.


Gr. Nico de J


door: 2006-03-01 09:47:26

inez zei

Hoi Nico, dank je voor je vele uitstapjes die je
in je reactie maakte, ik ben even meegelopen en
dat was zeker leuk. Helemaal harstikke leuk te
zien dat ook jij kennelijk een boom hebt die bij
jeugdherinneringen hoort. Ik ontdekte dat van
mijzelf een paar jaar terug, over de
Voorzienigheid Amsterdam mn. en ook hoe rijk
bedeeld we wat dat betreft inderdaad in Driehuis
waren (voor een Amsterdammer) , maar het is
zeker een stukje herinnering van iemand die ik
niet vaak hoor. Hartstikke leuk dus, temeer
omdat ik inderdaad jouw boom ook ken, hij was
mooi. Hopelijk blijft ie dat, ondanks de verkoop
van Beeckesteijn wat ik juist nu in de krant
vond. Het is een eind meer waard dan het
destijds was, hoewel ik het toen een spannend
spookhuis, maar nog steeds niet snap waarom die
beukenootjes in vredesnaam lekker waren.
http://www.nrc.nl/kunst/article234272.ece

Ik kan me jouw gezicht inderdaad nog steeds niet
herinneren, maar met je verhaal en jaartallen
erbij sluit ik de kans niet uit dat jij
inderdaad al weg was toen ik kwam maar ik van
jouw bestaan, (er zit ergens vaag in mijn hoofd,
nog een broer ook nog , maar dat weet ik niet
eens zeker, kan dat?) waarschijnlijk op een
(voor mij) nogal typische Driehuis manier weet:
die van (hele) gezinnen. Waardoor je kon
opgroeien met 1 of 2 mensen uit dat gezin, maar
ook wist van het bestaan van andere broers en/of
zusjes.
Zoals bij Helma bv. ik volgens mij haar broers
nooit heb meegemaakt, noch haar oudste zussen
maar die er wel degelijk bij hoorden. Niet
onmogelijk is dat bij jou dus ook het geval.
En eigenlijk, heb ik mij een tijd terug
gerealiseerd zou dat stukje eigenheid van
Driehuis wel eens heel bijzonder kunnen zijn
geweest, en ook voor de betrokken mensen
-gezinsleden - erg positief. Nu ik dit zo
schrijf realiseer ik mij dat ik daar bij
reacties van mensen eens op wil letten, het zou
wel eens veel belangrijker kunnen zijn geweest
dan ik (of anderen) me (zich) realise(e)ren. Ook
voor anderen, de eenlingen, dus.

Wat ik dus ook een erg zinvolle bijdrage vind,
bedankt!
Want ik heb hard lopen denken over wat jij
schrijft : "De herinneringen aan die tijd zijn
voor iedereen verschillend.". Da's natuurlijk
vanzelfsprekend zo. Nog afgezien van het feit
dat herinneringen altijd individueel zijn -da's
ook een van de dingen die ik zo leuk vind te
zien op/door die foto's, waardoor ik bv. Ans op
de ene foto (met die touwtjesjas) niet herkende,
maar in het orkest wel door de simpele reden dat
ik met haar dingen in dat orkest deelde (zij was
veel beter en handiger dan ik, maar zat goddank
naast me en hielp mij over/door die moeilijke
beginperiode). Maar de grap is dat er volgens
mij aan die opmerking -die verschillende
herinneringen - nog een aantal meer kanten
zitten, in ieder geval voor mij, die erg veel te
maken heeft met juist ons verleden, Driehuis
maar ook breder: die kinderbescherming, nonnen
en het probleem, of zo je wilt het neutralere
'vragen', die we allemaal op een of andere
manier hebben leren kennen, nl hoe ga je daar
later mee om.

Da's niet meteen bedoeld als problematisch, maar
het is een - nog steeds - redelijke onbekendheid
waarover je maar nauwelijks iets hoort en dus
met anderen kunt nadenken. Wanneer je "normaal"
in een gezin opgroeid zijn er een aantal voor de
hand liggende manieren -aangevuld met eigen
manieren horend bij dat gezin - waarop (en
wanneer) je dat verleden deelt, ook jaren erna
-al was het maar bij een begrafenis - en dat
hebben wij natuurlijk -allemaal- niet. Zeker
niet wanneer je niet uit dat zelfde gezin komt,
terwijl je wel voor een deel zo bent opgegroeid.
Hartstikke onnatuurlijk dus.

Bovendien is er altijd - in mijn ervaring
enminste - nogal snel of direct zelfs een heel
vals element bij, alsof we ons van te voren al
moeten verdedigen.
Ik bedoel iets anders, maar kan de juiste term
nog niet vinden.
Er speelt in ieder geval -nogmaals mijn beleving
- altijd erg veel onmacht in mee. Waardoor het
delen van, denken over dat verleden ook
nauwelijks gewoon in het openbaar gebeurd. Zelfs
mag of kan gebeuren. Met allerlei -over het
algemeen, in welke mate dan ook, negatieve
gevolgen vandien.

Vandaar dus dat ik zo de kriebels krijg -of vaak
gewoon de pest heb - aan dat zinnetje
"herinneringen zijn voor iedereen anders". Want
als ik info of herinneringen wil (delen) aan het
Amsterdam, mijn buurt bv. waar ik ben geboren
en de eerste 6 jaar leefde of daarover praat is
er nooit iemand (ik ben ze in ieder geval nog
nooit tegengekomen) die dan die zin gebruikt;
welhaast integendeel, daar geven we als
belastingbetaler geld aan uit -goddank! - vinden
we dat kinderen en andere (grinnik)
buitenlanders over moeten leren enzovoorts: zijn
we trots op.
En ik vind mijn eigen (levens)geschiedenis dus
gewoon nog veel belangrijker.
En die deel ik dus voor een deel ook met jou. En
daarom heb ik -ook - jou daarvoor nodig, en wie
dan ook, zoals jij mij nodig hebt.

Het lijkt nu alsof jij een emmer over je rug
krijgt van me, maar het zal je ongetwijfeld
duidelijk zijn dat dat dus helemaal niet het
geval is, of bedoeld wordt. Uiteindelijk zit ik
hier gewoon tegen mezelf te kwekken op een
beeldscherm, op zoek naar hoe dit in vredesnaam
moet. En gebruik ik jou daar dus nu even voor.
Hartstikke bedankt dus, dat je mij die
mogelijkheid gaf. En misschien zit er wel iets
bij waar jij vervolgens weer iets aan hebt. Ik
hoop dat je dan niet zal aarzelen dan weer iets
te laten weten!

Want als jij schrijft dat het leuk is dit te
vinden, per ongeluk surfend op het net, is dat
natuurlijk niet zo, maar was je op een of andere
manier iets aan het zoeken rond driehuis of de
voorzienigheid of weet ik hoe de connectie was
waardoor je dacht heeee, eens effe kijken, en
het leuk vond. Fijn dus dat je het leuk vond,
maar hopelijk rolt dat balletje dan gewoon door.
Ik vond het in ieder geval erg leuk je bijdrage
te vinden en dat balletje in het openbaar door
te laten rollen. Bedankt! En ik zie het verder
wel.....



door: inez
devoorzienigheid.punt.nl 2006-03-02 12:15:08

inez zei

Nico, ik heb nog een vraag aan je...of aan
anderen die voor mij (1963) in Driehuis zaten.
Ik wil namelijk erg graag weten vanaf wanneer
die internaatschool bestond.
Toen ik kwam, gingen we allemaal naar de eigen
school, toen onder leiding van Bonestaak, Zr.
Bonaventura.

Aanvankelijk, toen Driehuis nog een pensionaat
was, zijn die meiden gewoon naar de dorpsschool
gegaan, de Engelmundus. Het lijkt dat ook die
meisjes die in 1949 vanuit Steenwijkerwold naar
Driehuis zijn overgeplaatst nog gewoon naar de
Engelmundus zijn gegaan. En ik ben nu bezig, wat
een knap heidense klus blijkt, uit te vinden
vanaf wanneer dat gestopt is.

Dus: Nico: (of indien iemand anders uit de jaren
voor mij dit leest:) op welke school heb jij
gezeten?? Wat weet jij van die internaatschool?

Over de middelbare school weet ik dat Wim en ik
in ieder geval de eerste waren die, schooljaar
'65, naar een "buitenschool" zijn gegaan, Wim
naar de Johannes (M)Ulo, ik in IJmuiden.

Zoals rond 1970 ook de lagere school kinderen
weer normaal in het dorp (en daarbuiten) op
school zijn gegaan.
(Iemand een idee vanaf wanneer dit precies is
geweest? Oftewel: mocht jij een van die mensen
zijn en dit lezen, laat aub iets horen, hier of
per email)

Dit is nogal belangrijk voor mij (en anderen)
dus medewerking bij het zoeken naar mn. vanaf
wanneer wordt erg op prijs gesteld.

Het enige wat ik hierover verder weet is dat in
schooljaar 63-64 Rob R. en ik naar de
Engelmundus gingen, een paar maal per week na
school om 12 uur, waar wij franse les kregen.
Misschien was dat al zo in schooljaar 62-63, (ik
kwam in maart '63 ) dat kan ik mij niet
herinneren, maar ik denk het niet.

Nico, jij een idee? Iemand anders??
Graag!!!


door: inez
devoorzienigheid.punt.nl 2006-03-02 12:48:19

Anoniem zei

kenne jullie johnny en charrel radem..., wim jac...., ansje de j, crace geerl..., clmens v l...,tonny of luc v d muy...,hansje gor..., wout jac..., harry boet...,lientje v soe....,???
op de foto waar de hond staat