27 feb 2006

De buren: RC Jongensweeshuis, Amstelstad en het Aloysius


bron: GAS oktober 1965

bron: GAS 21 oktober 1965
en Tia's draaimolen!
Precies dezelfde als wij in Driehuis hadden.
Tia, hopelijk vind je ze zo leuk, dat je ons laat meekijken door je beschrijving.....
Ik heb ze op de oorspronkelijke grootte gelaten, dan kun je ze makkelijk eraf halen (even rechtsklikken met je muis). Dan verklein ik ze later

Ouderen komen er zo aan

toegevoegd 28-3


Bron: De Congregatie etc....1852-1927, Zr. M. Gerardina

Behalve (dus) vóór 1927 is mij (nog) geen jaartal bekend.
De jongste meiden van de Voorzienigheid links in hun wit/zwarte kledij, de ouderen in het zwart met hun hoeden.


bron: GAS, achteruitgang aan de Elandfstraat van R. C. Jongensweeshuis 1922, (van de broeders van Maastricht, later met behulp van de Zusters van de Voorzienigheid)

pal tegenover het Aloysius gesticht (van de Broeders v.d. blauwe koorden, van Frentrop en Hesseveld. Een historisch foutje dat vergaande gevolgen zou hebben voor de ontwikkeling
van o.m. jeugdzorg Nederland, o. a. De Voorzienigheid, de Heiblom de latere Wieddonck, de Brink, Harreveld, de Frentrop stichting, zie uitgebreider profiel).

bron: GAS mei 1954 dan nog R(oomsch) C(atholiek) Jongensweeshuis

bron: GAS, mei 54
eigen foto , mei 2004
Dat er precies 50 jaar tussen beide foto's inzit, da's puur mazzel.
bron: GAS Het Aloysius in '54

dat in '56 ophield te bestaan. De 'studie-jongens' vertrokken naar Baarn, voor de werkjongens werd de Brink op de Laraissestraat gestart.

Waarmee het probleem van de broeders opgelost werd waar hun RK Banketbakkersonderwijs gegeven kon worden. Net als de Zusters van de Voorzienigheid, had de broedercongregatie naast hun zorg een belangrijke onderwijstaak, zeker in Amsterdam in het ambachtsonderwijs en wel speciaal in dat Banketbakkersonderwijs.

Aan de man die dat ontwikkeld heeft, en jaren lang overste was, danken we bovendien voor een belangrijk deel dat in Nederland óóit zorgvuldig om gegaan zal worden met Congregatie-archieven! Een dijk van een vent waarvoor een amsterdamse uitdrukking bestaat die je vast niet hoort te gebruiken voor een kloosterling, maar hij heeft ze wél
Doodzonde dat het Vaticaan tegen klonen is.
Ook al kan ik mij van '61 de tuin van de Brink, waar mijn broer heen moest , vooral die tuin herinneren die voor mij na de troosteloosheid van de Voorzienigheid érg veel op Artis leek met al die dieren -waaronder wasbeertjes! - ook het Aloysius hield van een 'besloten 'speelplaats"


bron: GAS, Banketbakkersschool 1965

Ook aan de gracht: buren.

De voorkant RC Jongensweeshuis, het latere Amstelstad, aan de gracht, november 1940

Tia, ik hoop dat jij mij duidelijk kunt maken waar een zolder zat. Ik ken, dankzij een aantal mannen welke hier in die periode hebben gezeten een paar afschuwelijke verhalen van wat zich daar op die zolder moet hebben afgespeeld in de tijd dat de zusters de zorg voor de kinderen daar in huis hadden. Maar ik kan me nog steeds niet voorstellen waar die precies heeft gezeten. Wie weet kun jij helpen.
Ik vind het in ieder geval een gebouw wat in de 18e eeuw vast imponerend was, maar mij nu vooral imponeert dat ook achter die muren tot in de jaren 60 kinderen opgesloten zaten.
Hoewel jullie speelplaats absoluut mooier was dan die van ons! Wij hadden maar 2 bomen!
bron: GAA, 1953

En het Voorzienigheidcomplex: De Jozef school (links), de woning van de rector en toegang van buitenaf tot de kapel, en het klooster/moederhuis van de Voorzienigheid.
Ooit hoop ik te ontdekken wie en wat die poetsende dame is.

1909
Hoewel in alle jubileumboeken van de Congregatie wordt gesproken over het arme huisje op de gracht "waar alles begon" , blijkt dat 'arme huisje' wanneer je naar de feiten kijkt en er eens wat plattegronden bij legt nogal mee te vallen; een van de mythes, horend bij die tijd, over de Congregatie.

Ik ben bezig met het vinden van het benodigde geld om een fotoboek te maken hierover.
De historische werkelijkheid is zo veel interessanter en fascinerend dan de geschiedvervalsing en heiligen-verhalen van de Congregatie.

En da's natuurlijk een riskante zaak om te melden op het internet, per slot is het voor iemand die dat geld al wel heeft op die manier een fluitje van een cent om me voor te zijn.....
Wanneer iemand een dermate eikel wil zijn: het zij zo.....
Het betekent in ieder geval dat ik het overige wat ik hierover in de verschillende archieven heb uitgezocht niet hier allemaal neer zet.

Mocht er iemand zijn die in de Voorzienigheid heeft gezeten en daarom meer informatie willen hebben, laat dat even per email weten. Vanzelfsprekend help ik je, indien gewenst, graag met mijn informatie over dat gedeelde verleden.

Hoi Inez,

Die zolders kun je aan de buitenkant niet zien.
Als je op de binnenplaats bent heb je aan drie kanten de zalen liggen, met 1 verdieping hoger de slaapzalen. Boven die slaapzalen had je dan weer de zolders. Ik geloof niet dat ik daar ooit geweest ben. Heb toch nog wel een aantal jaren de nonnen meegemaakt. Die zaten, als ze niet werkten, ook bij jullie in het klooster.

Groetjes, Tia.

PS: Ik ben blij met de foto's. Bedankt!!!

door: tia
tia.punt.nl 2006-03-27 23:55:41

Tia, de foto's met veel plezier opgegraven.
Plezierig dat naoburschap vandaag!
Ik snapte niets van die zolder(s?) kon ze inderdaad niet plaatsen, Daarover nog een vraagje aub:
Aan de hand van jouw uitleg kan ik mij voorstellen dat -gezien die locatie van die zolder(s?) deze dus helemaal geen ramen hadden. Klopt dat? Jij een idee?

Over die zusters, ja dat klopt. De congregatie heeft zowel in het Aloysius een periode gewerkt, was geen daverend succes als je de kronieken ziet (grinnik), en heel wat langer, al van ver voor de oorlog (weet zo uit mijn hoofd de jaren niet) tot jouw tijd dus in RC Jongensweeshuis/Amstelstad.

Je had trouwens nog een mooi plaatje van me tegoed (hhi, bedankt voor het excuus) nu mijn scanner het weer doet. Ik zal hem eronder bij zetten.

Veel plezier met de crocussen!


ter aanvulling nu ik dat plaatje zoek: ingeval het je interesseert (of iemand anders):

De Regenten van het RK Jongensweeshuis wenschten in 1900 in het bestaande opvoedingssysteem een verandering te brengen. De verpleegden bleven tot hun een en twintigste jaar in de stichting en gingen dan onbehoed en onbeschermd de wijde wereld in, terwijl ze de gevaren voou hun zieleleven en den strijd om het bestaan nog in 't geheel niet hadden leeren kennen. Na ernstige overweging was men tot het volgende besluit gekomen. De jongens zouden tot veertien jaar in het huis verpleegd worden en dan, na zooveel mogelijk zelf een vak gekozen te hebben, bij degelijke katholieke patroons geplaatst en bij particulieren in den kost gedaan worden. Voor de verzorging van de kleine jongens gaf men aan vrouwelijke religieuzen de voorkeur boven mannelijke.

De Eeerw. Broeders van de Congregatie der Onbevlekte Ontvangenis van Maastricht, die zich vjf en vijftig jare met de verpleging der Amsterdamsche weezen belast hadden, namen dus afscheid van hun verpleegden en de Arme Zusters van het Goddelijk Kind namen der 1en October 1900 haar intrek in het Weeshuis. Aan het hoofd daarvan staat een leekendirecteur, die vooral belast is met het toezicht op de pupillen boven de veertien jaar.
We weten reeds dat de Zeereerw. Priester-Directeur der Congregatie in 1901 bij het vertrek van de Pastoor tot Rector van het weeshuis werd benoemd. Daardoor werd dit laatste des te inniger met het Moederhuis verbonden. De geestelijke bediening in deze twee Huizen wordt door Rector en Kapelaan beiden waargenomen
..........
(uit: De Congregatie der...etc. 1852-1927, door Zr. M. Gerardina. )

Zo. nu weet jij tenminste hoe het komt dat jij op de Mariaschool terecht kwam en niet een ander een gracht verder.
En een aantal anderen hoe de relatie lag met het gesticht van hun moeder en dat van hun vader.
Er blijken nogal wat onderlinge huwelijken te zijn geweest.

door: inez
2006-03-28 00:59:52

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey there just wanted to give you a quick heads up.
The words in your post seem to be running off the screen in Chrome.

I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I'd
post to let you know. The design and style look great though!

Hope you get the problem fixed soon. Cheers

my web site: Isaura Lautenschlage