13 aug 2006

De Goede Herder

De goede herder Goede Herder 13 Augustus 2006 13:59:20


Ja Star, ik snap dat je er beroerd van werd toen je mijn foto hieronder zag!Tot nog toe had ik naar de foto's van de Goede Herder alleen maar naar de koppies van die meiden gekeken.




Maar deze trap van Larenstein....ja hoor die ken ik!Erg veel fantasie hebben die RK architecten in ieder geval niet gehad.

En wil je gillen... moet je eens naar die Goede Herder die er bij ons (Amsterdam) onderaan die trap stond.....Of misschien was dat wel het sociale beleid.... zodat we als we uiteindelijk terecht kwam in die Goede Herder, het gebouw vast kende.

Door het kijken naar die foto's van Larenstein realiseer ik mij hoe goed wij - in Driehuis - allemáál wisten hoe en wat die Goede Herder was.

Want terwijl ik kijk naar de andere foto's, die ik ooit opsloeg op mijn PC, realiseer ik mij dat ik die niet kán plaatsen hier.
Dat niet wíl.En dat is een knappe schok.
Ik heb nu al een paar jaar flink wat achter de rug, stevige knokpartijen, juist over foto's.En de bel voor de laatste ronde daarover is zeker nog niet gegaan!

Ik ontzeg die Congregatie van mijn nonnen het recht wat zij zich toe hebben ge-eigend over ons, niet hún, archief.
En helemaal over de foto's die zij hebben, maar weigerden ter beschikking te stellen.
Er staan hier op dit weblog drama's door wat er is gebeurd mede ten gevolge van wat ik minachtiging acht van de Congregatie tov haar vroegere zorg-ontvangers.
Een waanzin waarover zelfs hier op/rond dit weblog een knap onsmakelijke knokpartij plaats vond; doordat een van de zusters hierin haar eigen weg ging en de verantwoordelijkheid welke bij de Congregatie-zorg hoort doorschoof naar een van de vroegere kinderen, en de gevolgen daarvan.

Het staat hier allemaal te lezen voor wie dat wenst.

Foto's net als ander archiefmateriaal is wat mij betreft gedeeld materiaal: onderdeel van onze cultuur. En in onze situaties zelfs informatie over dat verleden, wat ons op allerlei manieren afgenomen is.


Daar mág niet mee gemanipuleerd worden in macht en afhankelijkheidsspelletjes. Informatie is vrij en hoort gedeeld te worden; hoort als essentieel mensenrecht vrij te zijn!

Niemand heeft het recht, om welke reden dan ook, een ander de toegang tot het (gedeeld) verleden te onthouden.Iedereen zoekt zelf maar uit wat zij of hij met die informatie wel of niet doet.

Daar valt voor mij niet over te discussieren.

Wat hier rond dit weblog over foto's is gebeurd, is een duidelijke demonstratie van die voor mij onacceptabele manipulatie en machtspelletjes.

Kortom: dit is voor mij een heel zwaar punt.

En toch...juist uitgerekend rond foto's nu, merk ik wat die Goede Herder voor heel veel meiden is geweest.
Niet (alleen) door de verhalen die ik als volwassene van ze kreeg. Niet door wat ik deze afgelopen jaren heb leren begrijpen over hoe dat rkk gestichtenwereldje in elkaar zat en waarom.

Maar vooral omdat wij het allemaal al die tijd wisten! Er voordurend mee bedreigd werden.

En nu merk ik, dat ik die andere foto's die ik ooit bewaarde van de Goede Herder, niet zomaar op dit log wil zetten.
Niet zonder dat ik weet dat een vrouw, die beroerd werd van een foto van mijn gang, die confrontatie aan kan en wil.
Het andere uiterste van mijn schok een jaar geleden. In een gesprek met een redelijk slimme en waarschijnlijk goed geinformeerde mensenmens met zelfs historische kennis.... goed geinformeerd over die RKK, zelfs met een redelijk benul (dacht ik) over wantoestanden in de zorg.

Die mij voor gek verklaarde toen ik het had over de wanstanden die wij ook in Nederland hadden.

Die schok die ik kreeg....hoe is het in vredesnaam mogelijk dat jij niet weet.....waar ik mee opgroeide en de meest vanzelfsprekende kennis van de wereld vond.
Zélfs voor mij blijkt bij de Goede Herder een grens te liggen in waarover je niet zomaar open mag zijn.De grens van mede-dogen.En vind ik een verschrikkelijke ontdekking!

In 1894 verdween een klein 12 jarig zwart grietje in een witte wereld die haar leugenachtig noemde en diefachtig uit de Voorzienigheid Amsterdam naar de Goede Herder, Velp.
Zij was de dochter van Meij Peterus en Nuncabi, geboren in PieterMaritzburg, Zuid Afrika.Haar moeder was een Zoeloe vrouw , haar vader was half Khoi-Khoi half Zoeloe.
Zij werd als kleine zwarte mug uit Zuid Afrika meegenomen; Een paar maanden later in de Voorzienigheid gedropt.
Krap een jaar later moest ook die wereld haar niet meer - een wereld die ook wat mij betreft net zo vanzelfsprekend bevolkt had kunnen zijn met Marsbewoners - en verdween zij naar de Goede Herder, Velp. Klooster Larenstein.

Die tranen zijn over MosquitaZwart en al die meiden als zij na haar.
In een hele grimmige wereld van gesluierde marsvrouwtjes die kozen om te leven in een wereld van marsmannetjes.Met grote sleutelbossen achter hele hoge muren.

En de rest van die wereld vond dat wel best !

reacties 9 bekeken x 180

Geen opmerkingen: