17 aug 2010

Medewerking gevraagd!

Ik zoek me de pletter om een paar dingen te snappen, maar het lukt niet best.
Daarom is er iemand die me even kan helpen, aub?

Heb jij een idee waar in(bij) IJmuiden, waarschijnlijker nog Velsen- N???, of waar dan ook in dat stukje rond Driehuis een "zigeunerkamp" - niet onwaarschijnlijk met bijbehorende lagere school(klassen) - heeft gestaan?

Wat ik een zigeunerkamp noem is -denk ik maar ik kan er geweldig naast zitten! - wat later woonwagenkampen zijn gaan heten.
Ik denk dat ik het over 63/64 heb, maar dat weet ik niet zeker.

Kun jij je hiervan iets herinneren, weet je de naam, heb jij een idee of een herinnering, weet je er iets van of wat dan ook dan hoop ik dat je hier of per email even iets laat weten, ik merk dat het voor mij belangrijk is om een paar dingen te snappen.

Mocht iemand van het Vinkennest (man of vrouw!) zich hierbij (ook) iets herinneren: harstikke welkom natuurlijk.

Hier hoort een - misschien wel vreemd lijkende - vraag bij.
Ook wanneer je denkt zeker te weten dat wij daar helemaal niets mee te maken hadden wil ik dat erg graag horen!! Maar laat daar aub - en dat mag natuurlijk ook anoniem - dan even bij weten in welke klas op school je zat.

Het kan best zijn dat wat wij met hen samen deden maar een heel korte periode is geweest, dat weet ik nog niet en hoort bij mijn me de pletter zoeken.

Hoe dan ook, bedankt!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

LS
Rond 1953/1954 ben ik op de kleuterschool gekomen van de Engelmundusschool. De kleuterlokalen zaten vanaf de hoofdingang geheel rechtsachter tegen het gebouw van de voorzienigheid aan. En daar weer achter was een apart speelplaatsje voor de kleuters. Het hok waarover gesproken wordt was eerst een kolenhok. Destijds zat ik bij Zuster Cresentia. Bij het kanaal in Velsen-Zuid was een woonwagenkamp. De kinderen van dit kamp gingen (in "mijn" tijd) naar een katholieke school en dat was dus de Engelmundusschool. Doorgaans waren de leerlingen van het woonwagenkamp wat ouder dan hun klasgenoten en in de zesde klas (zo ging het verhaal) was er een meisje zwager dat door de hoofdonderwijzer meester Ruha van school gestuurd werd.
Ik hoop dat dit weer een klein stukje puzzel op zijn plek doet vallen.
Groet
Cornelis Bos

Anoniem zei

Ha Cornelis

Dank je wel. Fijn je reactie te krijgen en te lezen dat (tenminste een deel) van mijn herinnering lijkt te kloppen. Niet alleen omdat ik een paar van de oude foto's niet goed snapte, dat kleuterspeelplaatsje ezoals jij nu bevestigt. Ik kwam niet verder dan aan de hand van wat oude klassefoto's van de (Driehuizer) Engelmundusschool inderdaad te zien hoe daar een stukje tuin pal aan onze Voorzienigheidspeelplaats grensde. (en daarmee uitzicht bood op een van onze van [slechts van ] buiten-af zichtbaar weggemoffelde "leef" groepsruimtes - en waarom dat zo'n onwaarschijnlijk donker hol is geweest. (het was inderdaad een tijdje mijn "leef-ruimte", naast wat bij ons het verwarmingshok was en ongetwijfeld ooit een ander doel had gehad)

Ik neem aan dat we nooit meer te weten zullen komen welke volslagen halve gare dat ooit tot groepsleefruimte heeft kunnen bombarderen. Het kan niet anders dan óf een geboren blinde die geen idee zal hebben gehad hoe daglicht er uit ziet zijn geweest die geen idee zal hebben gehad hoe daglicht er uit ziet óf een goocheme KRO -medewerker die, wellicht samen met de minst snuggere uit het Missiehuis, een voor-voorontwerp bedacht voor het programma "Help Mijn Man Is Klusser " en dat, gezien de propagandaberichtgeving in de pers, liet subsidieren door de gemeenteraad.

MAAR

het andere deel van je hulp - over dat kamp - begrijp ik helaas niet echt.
Hoewel ik zeker blij ben met je bevestiging van mijn herinnering dat daar ergens een zigeuner kamp moet hebben gestaan, maar waar dan? En mijn vooronderstelling dat dat dus wel een woonwagenkamp zal zijn geweest. Dank je wel

Maar je schrijft dat kinderen in jouw tijd naar een katholieke school, dus de Engelmundus gingen. Over welke Engelmundus heb je het dan??
Was er in Velsen Zuid (of IJmuiden ??) dan ook een Engelmundus school of bedoel je die van jullie, in Driehuis zelf dus?? Of???

Wij ( als leerlingen van de eigen interne/internaatschool van de Voorzienigheid dus) deden een aantal (heel weinig overigens) met die kinderen samen, een paar aktiviteiten die er waren rond feestdagen, volgens mij had dat iets te maken met de hoogovens en oranjecomité's maar dat weet ik niet zeker, wat er in ieder geval op neer kwam dat we samen zak- en eierlopen deden ...

Maar vooral, en volgens mij alléén die hoogste klassen ( 5 en 6e plus de huishoudklassen) wij hadden een keer in de week op (het laatste deel van de) zaterdagochtend gezamelijk schoolzwemmen.

En volgens mij - of ik moet mij gigantisch vergissen, maar als dat zo is wil ik ook dat heel erg graagb weten - was dat heel nadrukkelijk niet met de "normale" Driehuis eo. kinderen, dus de Driehuis Engelmundusschool kinderen. Wat natuurlijk in één dorp met aangrenzende kinderen/onderwijs/voorzieningen en één complex het meest voor de hand zou hebben gelegen. Denkt tenminste, volgens mij, een redelijk normaal mens.


En dat is dus ook precies de reden waarom ik daar over zo heb lopen denken (en nog) en vroeg om medewerking.
Het is inderdaad deel van een van (mijn) puzzels, die scheidingen (en haar consequenties)die daar in zo'n kleine dorps-en omgevings samenlevingen heeft bestaan.

Ik hoop dan ook van harte dat je mijn antwoord zult vinden en je de moeite zult willen nemen nog eens te denken van hoe-zat-dat-ook-al- weer? en dat te willen laten horen.
Want terwijl ik dit schrijf nu merk ik hoe belangrijk dit inderdaad voor mij - en misschien ook wel anderen - is.

Laten we dan onderwijl inderdaad maar hopen dat dat 6e klassertje inderdaad alleen maar een verhaal was dat nu eenmaal bij dit soort scheidingen - maar ook andere realiteiten - hoort.

Nogmaals dank je wel!

Inez