11 feb 2008

Dringend Hulp gevraagd! Wie herkent deze zuster?

Ik vroeg het al eens eerder, maar kreeg daarop geen antwoord. Nog maar eens geprobeerd dan.
Wie weet.

Mocht je me kunnen helpen: laat dan aub iets horen.
Dit is voor mij erg belangrijk.

Ik vond deze foto 'zo'n jaar of 21/2 geleden.

Ik wil heel erg graag weten en van mijzelf begrijpen waarom ik in een verschrikkelijke paniek raakte bij het zien van deze vrouw.
Ik kreeg er knap ernstige angstaanvallen van, die heel wat ernstiger waren dan menig andere welke ik, door het hebben moeten terug vinden van mijn herinneringen, ken.

Dat betekent dat zij mij dus aan afscuwelijke ervaringen herinnert.


Voor alle duidelijkheid en ter voorkoming van misverstanden of onheuse beschuldiging:
dat wil, denk ik, niet ook zomaar zeggen dat deze zuster als persoon ook daadwerkelijk betrokken is geweest bij die kennelijk heel ernstige herinneringen die er ergens in mijn hoofd, diep in mijn tenen of in mijn ziel begraven liggen.


Een geheugen werkt nu eenmaal wat anders als logisch denken.

De ernstige paniek en angst bij het zien van deze foto is inmiddels redelijk.
Desalniettemin betekent deze persoon nog steeds een hele sterke en verre van gezonde bedreiging voor mij. Sterk genoeg blijkbaar om bij dat deel van mijn ervaringen niet te kunnen, waarschijnlijker dus durven en willen, herinneren.
Mijn gevoelens bepalen daar mijn (on)mogelijkheden.

Daarom mijn dringend verzoek: mocht iemand dit lezen en weten wie zij is (of waarschijnlijker: was) , of een redelijk betrouwbaar idee hebben, laat dat dan aub even weten. Die hulp zou wel eens erg belangrijk voor mij kunnen zijn.
Net als ieder ander wil ik graag mijn hoofd en mijn hersens terug, ook over deze kennelijk zo bedreigende herinneringen.


De foto's zijn uit het Liduinahuis in Leiden ter gelegenheid van het afscheid van bisschop Janssen van Rotterdam. 1956.
Ik vermoed dat mijn herinnering aan (of door haar) is van ergens tussen 1959-1963, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker.
Ik wil graag de baas over mijn reacties zijn, dat niet overlaten aan een vrouw op een foto, die me dit even liet weten.

Bedankt, hopelijk!

2 opmerkingen:

safari zei

hallo inez ik las je berichtje ik heb in de goddelijke voorzienigeheid gezeten opde hogewoerd misschien hoor ik wat v an je groeten van fransje.

Anoniem zei

Ha Fransje

Wat fijn om juist nu van jou hier je reactie te vinden.
Dank je wel, voor je voor mij wel heel bijzondere cadeautje die je mij daarmee gaf!

Ik kan op dit moment niet zo best reageren nu. Ik ben daarvoor te betrokken nu bij het excuus dat, eindelijk, gisteravond in Canada werd aangeboden aan de voormalige bewoners van de indiaanse gestichten.

Het maakt het vinden van jouw reactie juist hier héél bijzonder voor mij.

Misschien begrijp je zelf wel waarom.
Dan wens ik ook jou heel erg veel moed toe in het durven kijken naar jouw jeugdherinneringen, maar vooral de veiligheid van het weten wie en wat je nu bent.

Een vrij volwassen mens, zoals ik!

Fijn je zo tegen te komen dus.
Dank je wel.

Zullen we voor nu de woorden van dat Canadese excuus van gisteravond maar aan elkaar doorgeven dan?
Dan hoop ik dat ook jij verder nog eens kunt en wilt vertellen over jouw ervaringen in de Voorzienigheid op de Hogewoerd.

Nogmaals harstikke bedankt!
Wees goed voor en dus voorzichtig met jezelf!

"We now recognise it was wrong, we apologise for failing to protect you. You were powerless to protect your own children."
( 11-06-08, Harper, Canada's minister President namens Canada)

Iedere taal heeft zijn eigen waarden, maar in het nederlands betekent het ongeveer:

"We zien en erkennen nu dat het verkeerd was en wij bieden onze excuses aan dat we jullie, jou niet hebben beschermd. Jullie, jij, waren machteloos in het beschermen van je kinderen.

Ook voor jou een hele goede
dag. Hopelijk tot gauw.